Google Voice Search – Czym jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe?

Szacowany czas czytania: 5 minut

W tym poście dowiesz się:

Czym jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie glosowe Google Voice Search

Google Voice Search to usługa, z której korzystamy już bez namysłu. Zadajemy pytania asystentowi Google, głosowe pytania w wyszukiwarce Google czy komendy w innych usługach Google. Bardzo ciekawą odpowiedzią na taki stan rzeczy jest oryginalny typ pozycjonowania strony internetowej — pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. Wiele osób nie dostrzega potencjału, jaki drzemie na tego typu rynku wyszukiwań a dzięki przystosowaniu witryny pod Google Voice Search możemy jednak zyskać wiele jakościowego ruchu organicznego. W tym tekście opisujemy czym jest, jak działa i jakie ma korzyści pozycjonowanie stron pod wyszukiwanie głosowe.

Czym jest pozycjonowanie pod Google Voice Search?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to dostosowanie i optymalizacja witryny www pod usługę Google Voice Search. Zadaniem tego typu pozycjonowania jest maksymalne dopasowanie witryny w kierunku wyszukiwania głosowego tak, aby nasza strona pojawiła się na najwyższych pozycjach przy zapytaniach tematycznych kiedy te zostaną zadane głosowo. Pozycjonowanie pod Google Voice Search składa się ze standardowej optymalizacji i działań pozycjonujących oraz części działań mających na celu poinformować Google o tym, iż nasza strona przy zapytaniu głosowym będzie najlepszym możliwym wynikiem.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie jest kompleksowym typem pozycjonowania, a raczej uzupełnieniem tego standardowego np. ogólnego czy pozycjonowania lokalnego i nie powinno bazować się jedynie na nim, gdyż jednak większość wyszukiwań w dalszym ciągu ma tradycyjny pisany charakter. Jednak liczba osób wyszukujących informacji w sieci głosowo jest na tyle duża, iż warto optymalizować stronę także właśnie pod tym kątem. Z pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe możemy korzystać w połączeniu z innymi typami pozycjonowania i traktować je dodatkowo.

Kiedy warto stosować SEO pod wyszukiwanie głosowe?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe można stosować w różnych sytuacjach. Z pewnością jest to chęć zajęcia części rynku wyszukiwań w danej kategorii, gdzie żadna z topowych stron nie pozycjonuje witryny pod ten typ wyszukiwania. Optymalizację pod wyszukiwanie głosowe Google można przeprowadzić również dla bardziej konkurencyjnych fraz. Wyszukiwanie głosowe nie jest bardzo popularnym rozwiązaniem i może być dodatkowym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie na poniektóre frazy kluczowe. Pozycjonowanie pod Google Voice Search może być też dobrym rozwiązaniem zwłaszcza wraz z pozycjonowaniem szerokim, pozycjonowaniem lokalnym i pod urządzenia mobilne. Tego typu działania można też rozważyć np. dla pozycjonowania i optymalizacji filmów na YouTube, dzięki którym można zwiększyć liczbę wyświetleń i subskrypcji.

Optymalizując stronę pod wyszukiwanie głosowe Google, możemy przede wszystkim pozyskiwać dodatkowy ruch na stronie www na urządzeniach mobilnych. Ponadto łatwiej będzie pozycjonować słowa kluczowe, które mają wysoką konkurencyjność w tradycyjnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce, a są często niezoptymalizowane pod wyszukiwanie Google voice.

Jakie korzyści daje?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe daje różnego typu korzyści i warto wdrożyć je do prowadzonych działań pozycjonowania. Z pewnością jest to możliwość na dodatkowe pozyskanie ruchu organicznego, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Część z wyszukań głosowych ma lokalną intencję odnalezienia informacji o biznesie w pobliżu użytkownika. Inna część wyszukań Google voice, np. na urządzeniach z Asystentem Google (Google Home), cechują się wysoką intencją zakupową. To wszystko może przełożyć się na pozyskanie nowych klientów i większe zyski firmy. Dodatkowo pozyskiwanie większej ilości ruchu organicznego wyszukiwaniem głosowym wpływa pozytywnie na ogólne pozycjonowanie strony internetowej.

Sporym plusem pozycjonowania strony pod wyszukiwanie głosowe jest fakt, iż wciąż niewiele firm prowadzi takie działania. Oznacza to, że na rynku wyszukiwań głosowych możemy łatwiej stać się liderami na dane słowa kluczowe. Wyszukiwania głosowe to domena głównie młodszych osób, użytkowników urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) oraz urządzeń w rodzaju Asystenta Google. Ci ostatni to także grupa, która zwłaszcza w polskich warunkach, z reguły posiada stabilny status ekonomiczny i wysoki parytet siły nabywczej.

Co konkretnie wykonuje się przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to głównie optymalizacja techniczna witryny pod kątem urządzeń mobilnych, analiza słów kluczowych długiego ogona (charakteryzujące się mówionym, potocznym językiem), analiza wyszukań lokalnych, optymalizacja wizytówki Google Moja Firma, dodanie i optymalizacja danych strukturalnych oraz tworzenie treści pod pytania użytkowników.

Analiza i dobór odpowiednich fraz, które będą pojawiały się na naszej stronie internetowej, musi uwzględniać zapytania długiego ogona, tzw. pozycjonowanie long tail. Wyszukiwanie głosowe często zawiera zwroty potoczne naturalne dla języka mówionego i układ zdania w formie pytania.

Wyszukiwanie głosowe Google voice często ma charakter lokalny, dlatego analiza oraz działania pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe powinna być powiązana z pozycjonowaniem lokalnym. Przy pozycjonowaniu lokalnym i głosowym należy uwzględnić różne intencje użytkowników i zapytania rozpoczynające się od słów „Co”, „Jak” oraz „Gdzie”. Zapytania „Gdzie” często mają wysoką intencję zakupową a inne intencję informacyjną.

Innym działaniem pozycjonującym witrynę pod wyszukiwanie głosowe jest dostosowanie witryny pod urządzenia mobilne. Zdecydowana większość wyszukiwań głosowych pochodzi właśnie ze smartfonów i tabletów. Nasza strona musi być zatem dopasowana do urządzeń takich jak smartfony i tablety ,aby również była polecana w pierwszej kolejności przy tego typu zapytaniach. W tym celu tworzy konieczna jest responsywność strony internetowej i szybki czas ładowania.

Istotne znaczenie pod wyszukiwanie głosowe ma również optymalizacja wizytówki Google Moja Firma oraz dodanie danych strukturalnych na stronie, co pozwala m.in. na lepsze zrozumienie zawartości strony przez algorytmy wyszukiwarek.

Tworzenie wartościowej treści pod słowa kluczowe długiego ogona jest kolejnym ważnym punktem działań pozycjonowania pod wyszukiwania głosowe. Wysokiej jakości treść jest niezastąpiona, jeśli chodzi o pozycjonowanie i powinna uwzględniać optymalizację zawartości strony głównej, ofertowych oraz artykułów pojawiających się regularnie na stronie.

Marketing Cyfrowy Ogólne SEM SEO