Jak Zacząć Pisać Bloga – Prowadzenie, Założenie, Porady

Pisanie bloga od lat cieszy się niezmienną popularnością. Dziś z tej formy komunikacji korzystają nie tylko celebryci, czy tzw. influencerzy, ale także firmy, usprawniając w ten sposób kontakty z klientami. Jeśli do tej pory twoja firma nie prowadzi bloga i zastanawiasz się jak zacząć prowadzić bloga, zachęcamy cię do zapoznania z zebranymi przez nas wskazówkami.

jak zacząć pisać bloga

Pisanie bloga jak zacząć?

Przede wszystkim chcąc zacząć prowadzenie bloga, warto się do tego dobrze przygotować. Warto przemyśleć, w jakim celu chcemy wykorzystywać ten sposób komunikacji i konsekwentnie dążyć do jego realizacji. Powodów może być kilka, np.

  • Zwiększenie liczby odwiedzin na stronie firmowej,
  • Lepsze pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach,
  • Zwiększenie zaufania do twojej firmy w oczach klientów,
  • Pomoc w wyborze odpowiedniego produktu,
  • Zwiększenie konwersji i sprzedaży, np. dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu CTA (Call To Action, czyli zachęta do działania – kupna, kontaktu, czy złożenia zamówienia), o tym, czym jest konwersja dowiesz się z tej strony
  • Ocieplenie i nadanie bardziej przyjaznego wizerunku firmie,
  • Odpowiedzenie klientom na najczęściej pojawiające się pytania.

Planując tworzenie bloga, warto mieć na uwadze, że jest to zadanie wymagające systematyczności i przygotowania merytorycznego, dlatego przed podjęciem się tego zadania warto przeanalizować swoje możliwości i ilość posiadanego czasu – blogi są najbardziej efektywne, gdy pojawia się na nich przynajmniej kilka artykułów w miesiącu. Być może korzystniej wypadnie powierzenie tego zadania specjalistom. Takie działania są elementem content marketingu.

Jak zacząć bloga – przygotowania techniczne

Mając już opracowany plan działania i kilka pomysłów, warto rozejrzeć się za platformą, na której chcemy prowadzić bloga. Zdecydowanie nie warto sięgać po darmowe platformy, które tylko zrażą naszych klientów niską prędkością działania i wszechobecnymi reklamami. Chcąc być postrzeganym jako profesjonalny podmiot należy wykorzystywać profesjonalne rozwiązania – co wcale nie oznacza, że musi to być drogie. Wystarczy, że posiadamy wykupioną przestrzeń na serwerze (na którym znajduje się np. nasza strona firmowa, czy serwer poczty), by móc zainstalować otwarto źródłowe systemy zarządzani treścią (CMS), takie jak WordPress, Joomla!, moziloCMS czy Drupal. Dostępne są one bezpłatnie i zapewniają bardzo szeroką funkcjonalność, którą dodatkowo można zwiększać, instalując wybrane wtyczki (pluginy). Pozwala to na dopasowanie funkcjonalności bloga do naszego zapotrzebowania i możliwości. Warto przy tym pamiętać, że ich nadmiar może zbytnio spowolnić stronę, co negatywnie odbije się w oczach odwiedzających, dlatego warto ograniczyć się tylko do najważniejszych.

wordpress platforma do prowadzania bloga

WordPress – najpopularniejsza platforma blogowa na świecie dostępna w wersji dla tych dopiero zaczynających bez własnego serwera https://wordpress.com/ jak i wersji dla tych posiadających własny serwer https://pl.wordpress.org/

Jeśli do tej pory nie posiadamy serwera i zastanawiamy się gdzie pisać bloga, to możemy skorzystać ze specjalnie przygotowanych serwerów, z preinstalowanym CMS-em, które można na znaleźć na stronie każdego z nich, już od kilku dolarów miesięcznie. Alternatywnie można zdecydować się na hosting w jednym z polskich serwerów, które będą wymagały więcej pracy (np. zainstalowania systemu zarządzania treścią), lecz dadzą nam większą wolność w doborze komponentów i kreowania własnego bloga.

Jak pisać bloga – czyli treść i inspiracje

Zanim zaczniemy pisanie na blogu, warto dowiedzieć się, jak działają wyszukiwarki internetowe, czym jest SEO i SEM i jak zadbać o odpowiednie wypozycjonowanie wyników. W jakim celu? Wszelkie działania, dzięki którym nasze wpisy będą wyświetlały się wyżej w wynikach wyszukiwania, przyczynią się do wzrostu liczby odwiedzających, co finalnie pozwoli na dotarcie z naszą ofertą do szerszego grona potencjalnych klientów, a przecież to jedne z głównych celów, dla których decydujemy się na prowadzenie bloga. Chcąc doczytać szczegóły możesz również sprawdzić czym jest i jak działa SEM i SEO.

Choć odpowiednia optymalizacja wpisów jest istotna, to warto pamiętać, że głównymi ich odbiorcami będą potencjalni klienci, nie silniki wyszukiwarki, dlatego dodawane treści powinny być poprawne językowo, a przede wszystkim merytoryczne. Jeśli zdołamy w ciekawy sposób przekazywać wartościowe treści, możemy być pewni, że czytelnicy będą chętnie do nas wracali, utrwalając sobie wizerunek naszej firmy, jako godnej zaufania i wartościowej. Tworzone teksty powinny również być łatwe w czytaniu, w czym pomaga:

  • Dzielenie tekstów na akapity,
  • Stosowanie nagłówków i pogrubień,
  • Korzystanie z tzw. bulletów,
  • Wykorzystywanie zdjęć, animacji i materiałów wideo.

Jak już wspomnieliśmy przy okazji planowania, pisanie bloga wymaga pewnej regularności, dlatego jeszcze przed dodaniem pierwszego wpisu warto zaplanować, z jaką częstotliwością będziemy to robić. Dobry sposób to zaplanowanie tzw. deadline’ów i ścisłe stosowanie się do zaplanowanych dat – początkowo może to być wpis co dwa tygodnie, później można obserwować reakcję odwiedzających i dostosować się do ich oczekiwań.

Skąd czerpać inspirację? Z czasem sporo pomysłów zgromadzimy, analizując najczęstsze pytania klientów i osób zainteresowanych oferowanymi produktami. Zanim to jednak nastąpi dobrze jest czytać o czym piszą konkurenci – pozwoli nam to lepiej zapoznać się z rynkiem i tematami wzbudzającymi najwięcej zainteresowania. Przedstawienie własnego sposobu na omawiane zagadnienie może być świetną strategią marketingową, pozwalającą wyróżnić się spośród podobnych do siebie rozwiązań.

Jak pisac bloga – dbanie o widoczność treści

Tworzenie nawet najciekawszych wpisów, zgodnie z zasadami SEO i SEM może okazać się niewystarczające, jeśli nie zadbamy o odpowiednie ich promowanie. Jak można to osiągnąć? Warto zacząć od dostępnych rozwiązań darmowych, takich jak Facebook czy LinkedIn. Jeśli na firmowym koncie regularnie będziemy informować o pojawieniu się nowego wpisu, a pomiędzy nimi dbali o odpowiednią komunikację z obserwującymi, to z pewnością uda nam się zachęcić znaczną część do odwiedzin i szerszego zainteresowania się treścią strony. Facebook umożliwia również płatne reklamowanie firmowego konta, jak i bloga i jest to dość efektywne finansowo – pozwala także na bardzo precyzyjne trafianie do konkretnego grona odbiorców (możemy ich katalogować ze względu na wiek, płeć, dochody, miejsce zamieszkania, etc.).

Jak zacząć pisać bloga – w skrócie

przykładowa siatka wpisów na blogu

Pisanie bloga może być świetnym sposobem na komunikację z klientami. Znajdą oni na nim wiele cennych informacji, mówiących o naszej ofercie i tworzących pozytywny i ciepły wizerunek naszej firmy. Jednak by robić to dobrze potrzeba:

  1. Planu działania, z wyraźnie wyznaczonymi celami.
  2. Odpowiedniej platformy, działającej szybko i dostosowanej do naszych potrzeb.
  3. Znajomości zasad tworzenia treści, zgodnie z SEO.
  4. Tworzenia treści o wysokiej wartości merytorycznej i poprawnych (językowo i stylistycznie).
  5. Regularności w dodawaniu wpisów.
  6. Wykorzystania materiałów zdjęciowych czy wideo.
  7. Odpowiedniego rozreklamowania.

Wiedząc, jak napisać bloga, warto nie zwlekać z podjęciem decyzji o jego rozpoczęciu – w przeciwnym razie możemy nigdy nie skorzystać z kryjącymi się za nimi korzyściami dla naszej firmy.

Marketing Cyfrowy Ogólne SEO