//Reklama restauracji – skuteczny cyfrowy marketing w gastronomii

Jak reklamować restaurację w 2019 – skuteczny marketing internetowy w gastronomii.

Czy lokale gastronomiczne i restauracje potrzebują strony internetowej i marketingu w Internecie? To jest pytanie retoryczne. Blisko 85% Polaków posiada dostęp do sieci Internet (wg GUS 84,2% – stan na 2018r.) a większość (64%) wykorzystuje sieć m.in. do wyszukiwania informacji o towarach i usługach. Brak obecności w internecie w obecnych czasach pozbawia nas możliwości dotarcia do dużej liczby potencjalnych odbiorców, którzy byli kiedyś nieosiągalni. Dlatego warto dodać do planu marketingowego restauracji działania promocyjne w Internecie.

 

Jak reklamować restaurację w 2019 - skuteczny internetowy marketing i promocja

 

Marketing internetowy w gastronomii – jak zacząć?

Nawet w sytuacjach, w których właściciele i osoby zarządzające lokalami gastronomicznymi rozumieją korzyści płynące z reklamy restauracji w sieci, wiedzą co ich firma może na tym zyskać, prowadząc działania promocyjne często popełniają rożnego rodzaju błędy. Jednym z najczęstszych jest używanie niewłaściwych słów kluczowych. Ten prosty błąd może bardzo negatywnie wpłynąć na dobrą koncepcję marketingową i sprawić, że restauracja zajmie niską pozycję w wyszukiwarce Google, co ostatecznie utrudni klientom znalezienie lokalu w Internecie.

Managerowie i właściciele punktów gastronomicznych mają wiele dostępnych opcji, które pozwalają im prowadzić działania marketingowe i promocje w świecie cyfrowym, co ułatwi odnalezienie restauracji przez klientów. Warto zaimplementować przynajmniej część poniższych punktów do planu marketingowego restauracji:

  • Poprawnie przygotowana strona internetowa;
  • SEO (Search Engine Optimization) optymalizacja w wyszukiwarkach internetowych;
  • FanPage i marketing w mediach społecznościowych;
  • Promocja restauracji za pomocą wizytówek NAP;
  • Reklamy restauracji w wyszukiwarkach (Google Ads);
  • E-mail marketing.

Tworzenie stron internetowych dla restauracji

Strona internetowa powinna robić dobre pierwsze wrażenie, ale i dostarczać potrzebnych i interesujących klientów informacji. Ponadto, jej celem jest budowanie marki i podkreślanie unikalności miejsca, co sprawi, że właśnie nasza restauracja zostanie wybrana na rodzinny obiad czy firmowy lunch zamiast konkurencji.

Strona powinna:

  • Szybko się wczytywać;
  • Posiadać łatwą i zrozumiałą nawigację;
  • Być responsywną, czyli przyjazną także dla urządzeń przenośnych – obecnie większość wyszukań odbywa się na urządzeniach mobilnych takich jak smartfony i tablety;
  • Zawierać łatwy do odnalezienia adres i dane kontaktowe.

Strona internetowa restauracji powinna podkreślać unikalność oraz historię miejsca. Wiele osób wybiera restauracje czy kawiarnie, ze względu na atmosferę i dobre jedzenie. Klienci odwiedzający stronę powinni być pewni, że znajdą to czego szukają przychodząc do naszego lokalu. Co więcej, strona powinna być zoptymalizowana pod kątem SEO, zawierając odpowiednie tytuły, zoptymalizowane obrazy i inne metadane. Stronę można przygotować samemu jeżeli dysponuje się czasem i wiedzą techniczną lub zlecić firmie, której specjalizacja to tworzenie stron internetowych.

Pozycjonowanie (SEO) dla lokali gastronomicznych

SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych to istotny element działań w marketingu cyfrowym i powinien być stałym elementem planu marketingowego naszej restauracji. Właściwe dobranie słów kluczowych, które będą korzystne dla widoczności naszej strony internetowej, zdecydowanie pomoże w promocji restauracji. Należy pamiętać o właściwej strukturze strony i nagłówkach, które bywają czasem pomijane. Tytuły oraz nagłówki, zwłaszcza pierwszego stopnia, są bardzo istotnymi komponentami strony, które weryfikuje także sama wyszukiwarka. Przykładowo, dodanie nazwy miejscowości do nagłówka i tytułu strony może znacząco poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Promocja restauracji za pomocą wizytówek NAP i odnośników

Innym segmentem SEO są linki, które odnoszą do naszej strony. Duża liczba odnośników może pomóc wzmocnić nasza pozycję w wyszukiwarkach, choć nie bez znaczenie jest też jakość tych odnośników. Warto pamiętać o zasadzie spójności informacji w NAP (Name, Address, Phone), czyli podstawowych informacjach o naszym biznesie. Konsekwentne i spójne podawanie nazwy z rozwinięciem rodzaju biznesu (np. Restauracja Grecka Hermes Warszawa), danych adresowych i numeru telefonu w wizytówkach internetowych, w profilach mediów społecznościowych i katalogach jest istotnym, natomiast niejednokrotnie pomijanym działaniem. Tego typu spójność pomaga wyszukiwarkom zrozumieć istotę naszego biznesu i to, w jaki sposób oraz gdzie użytkownicy mogą znaleźć nasz lokal.

Z całą pewnością warto wykorzystać możliwości narzędzi takich jak Google Moja Firma, gdzie nie tylko możemy dodać podstawowe informacje o naszej restauracji, ale też godziny otwarcia, często zadawane pytania (FAQ), informacje o udogodnieniach takich jak WIFi i klimatyzacja, czy zdjęcia z wewnątrz lokalu.

Warto zwrócić szczególną uwagę na SEO naszej strony, ponieważ właściwe działania zwrócą poniesione koszty i czas. Ponadto:

  • Jest wysoce prawdopodobne, że bezpośrednia konkurencja wykorzystuje różne techniki SEO, aby być od nas bardziej widoczna;
  • Ludzie wybierają zazwyczaj jeden z pierwszych wyników wyszukiwania, który widzą;
  • Niewłaściwe dobranie słów kluczowych oraz zła struktura strony internetowej sprawią, że nasz biznes będzie niewidoczny w wyszukiwarkach;

Marketing restauracji w mediach społecznościowych

Jeśli nasza restauracja nie jest jeszcze dostępna na żadnej platformie mediów społecznościowych, to jest poważny błąd, który warto jak najszybciej naprawić. Medium to pozwala na szybkie informowanie naszych obecnych i potencjalnych klientów o dostępnej ofercie, aktualnych promocjach, czy innych podejmowanych działaniach. Media społecznościowe pozwalają na skuteczne wykorzystanie zalet marketingu szeptanego i poleceń przez klientów. Zasada tak zwanego społecznego dowodu słuszności może pomóc przyciągnąć większą liczbę klientów, pomagając tym niezdecydowanym podjąć decyzję o wizycie w restauracji na podstawie liczby polubień, czy ocen innych klientów.

Media społecznościowe są też doskonałym miejscem do publikowania materiałów wideo, które pomogą pokazać lokal i ofertę restauracji w pozytywny i zachęcający sposób. Poniżej klika wskazówek do publikowania materiałów wideo:

  • Filmiki powinny być krótkie i zwięzłe;
  • Powinny mieć dobrą jakość obrazu, najlepiej HD;
  • Warto dodać dźwięk i/lub muzykę w tle, które pomogą w zbudowaniu bardziej atrakcyjnego i emocjonującego przekazu;
  • Na końcu wideo najlepiej dodać wezwanie do działania, czyli np. zachęcenie do wypróbowania oferty specjalnej lub rezerwacji stolika;
  • Wideo świetnie wzbogaci treści publikowane w kanałach social media, takich jak Facebook (wideo można wykorzystać nie tylko w mediach społecznościowych – możemy nim także uatrakcyjnić stronę www).

Reklama restauracji w wyszukiwarkach, czyli Google Ads (poprzednio Google AdWords)

Znalezienie się w pierwszych wynikach wyszukiwania może zająć dużo czasu i wymaga wiedzy oraz umiejętności. To ciągły proces, który wymaga stałej uwagi i aktywności. Jeśli chcemy aby nasza restauracja szybko znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, należy wykorzystać możliwości reklamy w Google Ads. Dodatkowo dzięki modelowi PPC (Pay-Per-Click) płacimy tylko wtedy, gdy nowy użytkownik kliknie w naszą reklamę. Co więcej reklamy te są skierowane do osób, które są potencjalnie zainteresowane odwiedzeniem naszej restauracji, czyli np. takich, które wyszukiwały informacji, gdzie można zarezerwować stolik w walentynki w naszym mieście lub, gdzie można zjeść dania kuchni greckiej w centrum. Oczywiście, w przypadku gdy odpowiednio zostanie przygotowana kampania. Takie podejście sprawia, że możemy efektywnie przeznaczać środki na reklamę. W zoptymalizowaniu zwrotu z inwestycji pomaga możliwość ustalenia ponoszonych nakładów i stawek dziennych na reklamę naszej restauracji.

Czy restauracja potrzebuje marketingu e-mailowego?

E-mail marketing to kolejny sposób na utrzymywanie kontaktu ze stałymi klientami i osobami, które odwiedziły nasz lokal w przeszłości.

Umożliwiając klientom wypełnienie formularza subskrypcji newslettera na stronie www, budujemy listę mailingową, którą można wykorzystać do przypominania o naszej restauracji, informowaniu o pojawieniu się czegoś nowego, zmianach lub specjalnych ofertach, które zachęcą do ponownego odwiedzenia. Wdrożenie e-mail marketingu w gastronomii może przynieść wiele korzyści:

  • E-mail marketing nie musi być kosztowny – istnieje wiele bezpłatnych narzędzi, które pomogą nam w tworzeniu i wysłaniu wiadomości (np. bezpłatny plan MailerLite);
  • Jest mierzalny – możemy weryfikować “otwieralność” wiadomości i zaangażowanie odbiorców oraz podejmować stosowne korekty;
  • Pozwala na bezpośrednie dotarcie do naszych klientów;
  • Pozwala szybko poinformować o czymkolwiek nowym związanym z naszym lokalem gastronomicznym;
  • Pozwala budować markę i reputację naszej restauracji;
  • Może pomóc zwiększyć obroty i liczbę klientów dzięki promocjom, ofertom specjalnym i rabatom.

Internet jest powszechnie dostępny dla wszystkich. Prowadząc odpowiednie działania marketingowe dla naszej restauracji możemy dotrzeć do większej liczby osób niż kiedykolwiek wcześniej w historii. Wiele restauracji i lokali gastronomicznych już korzysta z dobrodziejstw Internetu i obecności w sieci. Nie warto pozostawać w tyle i pozbawiać się możliwości dotarcia do większej liczby klientów.

 

W WingsBridge oferujemy kompleksowe podejście od obecności biznesu w Internecie. Skontaktuj się z naszymi ekspertami i zapytaj o ofertę dla Twojej restauracji.

By |2019-09-16T11:25:16+02:00Sierpień 2nd, 2019|

Skontaktuj się i opisz czego potrzebujesz

Share This