Marketing restauracji w 2023 – skuteczny marketing branży gastronomicznej.

Szacowany czas czytania 8 minuty

Czy lokale gastronomiczne i restauracje potrzebują strony internetowej i marketingu w Internecie? To jest pytanie retoryczne. Ponad 90% Polaków posiada dostęp do sieci Internet (wg GUS 90,4% gospodarstw domowych był podłączonych do internetu w 2020 i był to wzrost o 3,7 pkt proc. do roku poprzedniego). Większość osób deklaruje też, że wykorzystuje sieć m.in. do wyszukiwania informacji o towarach i usługach, także tych w pobliżu lub miejscu docelowym podróży. Dlatego możemy skorzystać z marketingu restauracji w sieci, co przyniesie wymierne korzyści.

Brak obecności w internecie w obecnych czasach pozbawia nas możliwości dotarcia do dużej liczby potencjalnych odbiorców, którzy byli kiedyś nieosiągalni. Dlatego warto dodać do planu marketingowego restauracji działania promocyjne w Internecie i pozyskać stałych klientów. O tym jak promować restaurację dowiesz się poniżej.

Skuteczny marketing restauracji

Jak zacząć promować restaurację?

Doskonała kuchnia nie wystarczy, żeby przyciągnąć nowych klientów, jeśli nie wiedzą oni o istnieniu lokalu. Oprócz tradycyjnych form promocji restauracji, jak reklama w lokalnej gazecie, broszurach turystycznych, era cyfrowa przyniosła nowe możliwości dla każdej restauracji w całej Polsce.

Doświdczenia pandemii z 2020 roku pokazały, że żeby dotrzeć do nowych klientów i utrzymać stałych musimy reklamować restaurację online. Pozostanie w stałym kontakcie z klientem jest ważne, jeśli nie może on przyjść do lokalu na miejscu. Klient musi wiedzieć, czy oferujemy dostawy do domu, jakie potrawy serwujemy w menu i jakiej nalęzy się spodziewać kuchni w naszej restauracji.

Nawet w sytuacjach, w których właściciele i osoby zarządzające lokalami gastronomicznymi rozumieją korzyści płynące z reklamy restauracji w sieci i wiedzą co ich firma może na tym zyskać, prowadząc działania promocyjne, często popełniają różnego rodzaju błędy.

Jednym z najczęstszych jest używanie niewłaściwych słów kluczowych. Ten prosty błąd może bardzo negatywnie wpłynąć na dobrą koncepcję marketingową i sprawić, że restauracja zajmie niską pozycję w wyszukiwarce Google, co ostatecznie utrudni klientom znalezienie lokalu w Internecie.

Managerowie i właściciele punktów gastronomicznych mają wiele dostępnych opcji, które pozwalają im prowadzić działania marketingowe i promocje w świecie cyfrowym, co ułatwi odnalezienie restauracji przez klientów. Warto zaimplementować przynajmniej część poniższych punktów do planu marketingowego restauracji:

  • Poprawnie przygotowana i stworzona strona internetowa;
  • SEO (Search Engine Optimization) optymalizacja w wyszukiwarkach internetowych, w tym pozycjonowanie lokalne strony www;
  • FanPage i marketing w mediach społecznościowych (np. na profilu Facebook, Instagram);
  • Promocja restauracji za pomocą wizytówek NAP (Name Address Phone) w katalogach;
  • Reklamy restauracji w wyszukiwarkach (reklamy Google Ads);
  • E-mail marketing.

Reklama restauracji za pomocą strony internetowej

Strona internetowa powinna robić dobre pierwsze wrażenie, ale i dostarczać potrzebnych i interesujących klientów informacji (np. o godzinach i otwarciu lokalu). Ponadto, jej celem jest budowanie marki i podkreślanie unikalności miejsca, co sprawi, że właśnie nasza restauracja zostanie wybrana na rodzinny obiad czy firmowy lunch zamiast konkurencji. Dobre wrażenie i użyteczność witryny pomoże przyciągnąć stałych klientów.

Strona www resturacji powinna:

  • Szybko się wczytywać;
  • Posiadać łatwą i zrozumiałą nawigację, kóra umożliwia szybkie odnalezienie menu;
  • Być responsywną, czyli przyjazną także dla urządzeń przenośnych – obecnie większość wyszukań odbywa się na urządzeniach mobilnych takich jak smartfony i tablety;
  • Zawierać łatwy do odnalezienia adres i dane kontaktowe.

Strona internetowa restauracji powinna podkreślać unikalność oraz historię miejsca. Wiele osób wybiera restauracje czy kawiarnie, ze względu na atmosferę i dobre jedzenie. Klienci odwiedzający stronę powinni być pewni, że znajdą to czego szukają przychodząc do naszego lokalu.

Co więcej, strona powinna być zoptymalizowana pod kątem SEO, zawierając odpowiednie tytuły, zoptymalizowane obrazy i inne metadane. Stronę można przygotować samemu, jeżeli dysponuje się czasem i wiedzą techniczną, lub zlecić firmie, której specjalizacja to tworzenie stron internetowych.

Pozycjonowanie resturacji – SEO gastronomii

SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, to istotny element działań w marketingu cyfrowym i powinien być stałym elementem planu marketingowego naszej restauracji.

Właściwe dobranie słów kluczowych, które będą korzystne dla widoczności naszej strony internetowej, zdecydowanie pomoże w promocji restauracji i zainteresowania swoimi usługami. Należy pamiętać o właściwej strukturze strony i nagłówkach, które bywają czasem pomijane. Tytuły oraz nagłówki, zwłaszcza pierwszego stopnia (headings H1), są bardzo istotnymi komponentami strony, które weryfikuje także sama wyszukiwarka. Przykładowo, dodanie nazwy miejscowości do nagłówka i tytułu strony może znacząco poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Pozycjonowanie lokalne restauracji powinno uwzględniać także optymalizację wizytówki Google Moja Firma i tego jak wyświetla się potencjalnym gościom na mapach Google.

Promocja restauracji – wizytówki NAP i linki zwrotne

Innym segmentem SEO są linki, które odnoszą do naszej strony. Duża liczba odnośników może pomóc wzmocnić naszą pozycję w wyszukiwarkach, choć nie bez znaczenia jest też jakość tych odnośników.

Warto pamiętać o zasadzie spójności informacji w NAP (Nazwa, Adres, Numer telefonu), czyli podstawowych informacjach o naszym biznesie. Konsekwentne i spójne podawanie nazwy z rozwinięciem rodzaju biznesu (np. Restauracja Grecka Hermes w Warszawie), danych adresowych i numeru telefonu w wizytówkach internetowych, w profilach mediów społecznościowych i katalogach jest istotnym, natomiast niejednokrotnie pomijanym działaniem. Tego typu spójność pomaga wyszukiwarkom zrozumieć istotę naszego biznesu i to, w jaki sposób oraz gdzie klienci mogą znaleźć nasz lokal.

Z całą pewnością warto wykorzystać możliwości narzędzi takich jak Google Moja Firma, gdzie nie tylko możemy dodać podstawowe informacje o naszej restauracji, ale też godziny otwarcia, często zadawane pytania (FAQ), informacje o udogodnieniach takich jak WIFi i klimatyzacja, czy zdjęcia z wewnątrz lokalu, które zainteresują gości.

Warto zwrócić szczególną uwagę na SEO naszej strony, ponieważ właściwe działania zwrócą poniesione koszty i czas. Ponadto:

  • Jest wysoce prawdopodobne, że bezpośrednia konkurencja wykorzystuje różne techniki SEO, aby być od nas bardziej widoczna;
  • Ludzie wybierają zazwyczaj jeden z pierwszych wyników wyszukiwania, który widzą;
  • Niewłaściwe dobranie słów kluczowych oraz zła struktura strony internetowej sprawią, że nasz biznes będzie niewidoczny dla klienta w wyszukiwarkach;

Marketing restauracji w mediach społecznościowych

Jeśli nasza restauracja nie jest jeszcze dostępna na żadnej platformie social media, to jest poważny błąd, który warto jak najszybciej naprawić. Media społecznościowe pozwalają na szybkie informowanie naszych obecnych i potencjalnych klientów o dostępnej ofercie, aktualnych promocjach, czy innych podejmowanych działaniach.

Media społecznościowe pozwalają na skuteczne wykorzystanie zalet marketingu szeptanego i poleceń przez klientów. Zasada tak zwanego społecznego dowodu słuszności może pomóc przyciągnąć większą liczbę nowych klientów, pomagając tym niezdecydowanym podjąć decyzję o wizycie w restauracji na podstawie liczby polubień, czy ocen innych klientów.

Media społecznościowe są też doskonałym miejscem do publikowania materiałów wideo, które pomogą pokazać lokal i ofertę restauracji w pozytywny i zachęcający sposób. Możemy publikować w social mediach zdjęcia i krótkie filmiki z kuchni, serwowanych dań z menu lub uśmiechnięty zespół pracowników. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek do publikowania materiałów wideo i innych treści w social mediach:

  • Filmiki na Facebooku zazwyczaj powinny być krótkie i zwięzłe;
  • Dłuższe wideo (20, 30 min i więcej), np. z przepisami dań, możesz opublikować na YouTube;
  • Warto dodać dźwięk i/lub muzykę w tle, które pomogą w zbudowaniu bardziej atrakcyjnego i emocjonującego przekazu;
  • Na końcu wideo najlepiej dodać wezwanie do działania, czyli np. zachęcenie do wypróbowania oferty specjalnej lub rezerwacji stolika;
  • Publikuj zdjęcia jedzenia korzystając także z Instagrama. Pamiętaj, że je się też oczami.
  • Social media są świetnym miejsce do zwiększenia zaangażowania klientów, np. takich jak konkursy;
  • Na Facebooku i innych profilach społecznościowych poinniśmy dbać o reputację, będąc w stałym kontakcie z klientem i wykorzytując korzyści jakie dają opinie i recenzje klientów.

Reklama restauracji w wyszukiwarkach, czyli Google Ads

Znalezienie się w pierwszych wynikach wyszukiwania może zająć dużo czasu i wymaga wiedzy oraz umiejętności jak to działa. To ciągły proces, który wymaga stałej uwagi i aktywności. Jeśli chcemy, aby nasza restauracja szybko znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, możemy skorzystać z możliwości jakie oferują reklamy w Google Ads.

Dzięki modelowi PPC (Pay-Per-Click) wydatki na reklamę nie muszą być bardzo wysokie. Płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w naszą reklamę. Co więcej, reklamy te są skierowane do osób, które są potencjalnie zainteresowane odwiedzeniem naszej restauracji, czyli np. takich, które wyszukiwały informacji, gdzie można zarezerwować stolik w walentynki w naszym mieście lub, gdzie można zjeść dania kuchni greckiej w centrum. Pozycja reklam na górze wyników wyszukań pozwala zainteresować zarówno nowych klientów jak i starych klientów naszą ofertą jedzenia w dostawie lub na miejscu.

W zoptymalizowaniu zwrotu z inwestycji, pomaga możliwość ustalenia ponoszonych nakładów i stawek dziennych na reklamę naszej restauracji.

Czy restauracja potrzebuje marketingu e-mailowego?

E-mail marketing to kolejny sposób na utrzymywanie kontaktu ze stałymi klientami i osobami, które odwiedziły nasz lokal w przeszłości.

Umożliwiając klientom wypełnienie formularza subskrypcji newslettera na stronie www, budujemy listę mailingową, którą można wykorzystać do przypominania o naszej restauracji, informowaniu o pojawieniu się czegoś nowego, zmianach lub specjalnych ofertach, które zachęcą do ponownego skorzystania z oferty. Wdrożenie e-mail marketingu w gastronomii może przynieść wiele korzyści:

  • E-mail marketing nie musi być kosztowny – istnieje wiele bezpłatnych narzędzi, które pomogą nam w tworzeniu i wysłaniu wiadomości (np. bezpłatny plan MailerLite);
  • Jest mierzalny – możemy weryfikować m.in. “otwieralność” wiadomości i zaangażowanie odbiorców oraz podejmować stosowne korekty;
  • Marketing restauracji za pomocą newslettera na bezpośrednie dotarcie do naszych stałych klientów;
  • Pozwala szybko poinformować o czymkolwiek nowym związanym z naszym lokalem gastronomicznym;
  • Newsletter pozwala budować markę i reputację naszej restauracji;
  • Może pomóc zwiększyć obroty i liczbę klientów dzięki promocjom, ofertom specjalnym i rabatom.

Internet jest powszechnie dostępny dla wszystkich. Prowadząc odpowiednie działania marketingowe dla naszej restauracji, możemy dotrzeć do większej liczby osób niż kiedykolwiek wcześniej w historii. Wiele restauracji i lokali gastronomicznych już korzysta z dobrodziejstw Internetu i obecności w sieci. Nie warto pozostawać w tyle i pozbawiać się możliwości dotarcia do większej liczby nowych klientów.

W WingsBridge oferujemy kompleksowe podejście od obecności biznesu w Internecie. Skontaktuj się z naszymi ekspertami i zapytaj o ofertę dla Twojej restauracji.

Marketing Cyfrowy Ogólne Reklamy PPC SEM SEO