SEO copywriting poradnik – jak pisać teksty zoptymalizowane pod Google z Surfer SEO

Szacowany czas czytania 10 minuty

Pisanie tekstów zgodne z zasadami SEO (SEO copywriting)

Jednym z wyzwań, przed którymi stają copywriterzy, specjaliści od content marketingu i inni twórcy treści w internecie, jest pisanie treści, która jest równocześnie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, ale również pozostaje atrakcyjna dla ludzi.

Copywriting i optymalizacja SEO powinny iść w parze. Sztuka pisania jest kompleksowym zagadnieniem, ale dodatkowo, żeby tekst zaczął rankować w wynikach wyszukiwania, potrzebujesz kopii, która uwzględnia frazy kluczowe. Copywriterzy powinni poznać podstawowe czynniki SEO i sposoby jak można je wykorzystać w swoich tekstach i tworzeniu treści na strony internetowe.

Surfer SEO

Surfer SEO to narzędzie zaprojektowane, aby pomóc m.in. copywriterom w optymalizacji treści pod SEO i wyszukiwarki internetowe. Dzięki Surfer SEO możesz zoptymalizować takie treści jak posty na blogu i artykuły, na podstawie realnych danych. Edytor treści Surfer ułatwia i przyśpiesza pracę nad tekstem i umożliwia pisanie copy pod kątem SEO, które będą widoczne w Google i innych wyszukiwarkach.

Poniżej opisujemy najważniejsza zagadnienia związane z pisaniem i optymalizacją treści w Content Edytorze, w narzędziu Surfer SEO. Na samym końcu znajdziesz też kilka wskazówek dotyczących pisania tekstu oraz dobrych praktyk SEO.

Wskaźnik jakości treści

Licznik “Content Score” pokazuje ogólną jakość treści. Określając to najprościej – jest to wynik określający jakość treści na dane zagadnienie (frazę kluczową) w oparciu o uśrednienie różnych czynników z podobnych występujących treści w Internecie. Nie należy traktować go jako bezwzględnego i ostatecznego wskaźnika jakości treści.

Podążając za wyjaśnieniem od Surfer SEO1, możemy wyróżnić trzy podstawowe przedziały jakości treści:

  • 0–33 ostrzega o niskiej jakości i małym dopasowaniu treści do słowa kluczowego
  • 34–66 może oznaczać 3 przypadki: przyzwoitą jakość i trafność lub wysoką jakość o niskiej trafności lub niską jakość o dużej trafności.
  • 67-100 to przedział reprezentujący optymalną jakość i trafność treści do pożądanego słowa kluczowego.

Generalnie można przyjąć, że optymalny przedział jakości to 67-75. Dalsze „wyśrubowanie” wyniku może być trudne i nie jest niezbędne. Warto pamiętać, że teksty warto usprawniać i rozwijać w przyszłości, zatem będzie można je jeszcze dodatkowo wówczas zoptymalizować. Tym bardziej, że sam Content Score może ulec wahaniom, tak samo jak zmienne są pozycje stron w wynikach wyszukiwania, na których wskaźnik ten bazuje.

Wskaźnik jakości treści dla copywritera

Podana pod licznikiem sugerowana liczba nagłówków, paragrafów lub obrazów może być trochę zawyżona w wersji Beta i nie należy się tym nadto kierować, jeśli nie osiągnięte zostały prezentowane zakresy.

Jak działa Content Score w Surfer SEO?

Algorytmy wykorzystywane przez Surfer SEO uwzględniają setki czynników, które są brane pod uwagę w ocenie jakości treści. Pośród niektórych z tych czynników można wymienić:

  • Użycie właściwych słów i fraz
  • Przetwarzanie języka naturalnego (ang. natural language processing, NLP) – w skrócie połączenie sztucznej inteligencji i językoznawstwa
  • Tytuł strony i nagłówek H1
  • Struktura nagłówków
  • Długość treści
  • Obrazy
  • Oryginalność
  • Ukryta zawartość strony
  • Główne słowo kluczowe i słowa kluczowe z przybliżonym dopasowaniem.

To o czym należy pamiętać, to fakt, że wynik wyszukiwania SERP są dynamiczne i ulegają zmianom. W jednym tygodniu wynik danego tekstu ukazany w Content Score, w Surfer SEO, może się różnić, gdy porównamy go kilka tygodni później. Wynika to oczywiście m.in. ze zmian w wynikach wyszukiwania i treści konkurencyjnej w oparciu, o którą jest obliczany wskaźnik. Przy dobrze napisanym tekście nie powinny to być oczywiście drastyczne zmiany.

Pasek narzędzi

Pasek narzędziowy u góry edytora treści w Surfer SEO udostępnia niezbędne narzędzia do formatowania treści. Tak jak w standardowym edytorze tekstu mamy tutaj możliwość dodania nagłówków, pogrubienia tekstu, podkreślenia, ustawienia justowania czy dodania listy. Ponadto możemy dodać formatowanie w postaci kodu oraz ustawić indeks górny i dolny. Do dyspozycji mamy również akcje cofnięcia i ponowienia wprowadzonych zmian. Na uwagę zasługuję też z pewnością opcja usunięcia formatowania, która może być pomocna np. gdy przenosimy tekst z innego narzędzia i formatowanie uległo niepożądanym zmianom.

Pasek narzędzi edytora Surfer SEO

Nagłówki

Edytor tekstu udostępnia narzędzia edycji w pasku u góry. Stosuj nagłówki. Należy ustawiać nagłówki 2-go poziomu H2 (i jeśli jest to adekwatne z tekstem, niższe – H3 itd.) oraz ewentualnie inne formatowanie jak pogrubienie tekstu, listy. Dobrze jeśli akapity nie są zbyt „zbite”, lepiej przenosić dłuższe bloki tekstu do drugiego akapitu, co ułatwia czytanie.

Obrazy

Przy tworzeniu treści można dodać placeholder z paska narzędzi widocznego u góry edytora. Obrazy zazwyczaj poprawiają ogólny wynik o 1-2 pkt. Po dodaniu placeholdera, mamy także możliwość dodania tagu image alt do obrazka, który również może zawierać słowa kluczowe.

Tekst alternatywny dla obrazu image alt

Lista słów kluczowych

Najważniejsze jest, żeby użyć wszystkie słowa z górnej części listy, gdzie znajdują się najważniejsze słowa kluczowe. Słowa powinny być użyte we wskazanym zakresie, ale jeśli brakuje jednego lub jest o jedno za dużo, jest to akceptowalne. Część słów kluczowych z dolnej części można pominąć, jeśli ciężko jest je dodać do treści. Idealnie jednak, żeby każda fraza była użyta choć raz. Po kliknięciu na frazę z listy pojawią się przykłady użycia, którymi można się zainspirować.

Część fraz z górnej części listy powinna znaleźć się w nagłówkach H2, H3. Biorąc pod uwagę fleksyjność j. polskiego, można czasem używać innej odmiany wyrazu (tzw. częściowe dopasowanie). Taki wyraz nie jest co prawda liczony do wyniku, ani nie jest uwzględniany jako wariant frazy na liście, która bazuje na dokładnym dopasowaniu fraz kluczowych. Może ulegnie to zmianie w przyszłości.

U dołu listy słów kluczowych znajdziemy opcję podświetlenia dodanych fraz “Highlight all”. Użyte przez nas wyrażenia kluczowe z listy zostaną wyróżnione w tekście. Jeśli interesuje nas podświetlenie tylko danego sformułowania, wystarczy najechać kursorem myszki (lub zaznaczyć) tylko wybrane wyrażenie kluczowe.

Podświetl słowa kluczowe w Surfer SEO
Opcja “Highlight all”
pisanie tekstu przez copywritera - slowa kluczowe

Notatki oraz tematy i pytania

Po prawej stronie edytora, u góry znajdziesz zakładkę “Brief”, gdzie widnieją (zależnie od wprowadzonych wytycznych dla copywritera) obszary tematyczne do poruszenia lub pytania czy zagadnienia do uwzględnienia w pisanym tekście. Często mogą to być dokładne frazy kluczowe, które należy dodać np. w formie FAQ czy całego paragrafu.

Surfer SEO Brief

Brief jest podzielony na sekcje – “Notes”, “Competitiors”, “Topics & Questions”. Sekcja “Notes” może zawierać cenne wytyczne od zlecającego tekst. Mogą to być zarówno uwagi do samego tekstu, które powstały po zapoznaniu się z nim przez zlecającego, jak i inne wskazówki dotyczące np. terminu realizacji, linku do inspiracji, konkurencji, poprawnej nazwy marki, której należy używać itp. W sekcji “Competitiors” znajdziesz linki do konkurencyjnych treści, którymi można się inspirować. “Topics & Questions” zawiera przykładowe tematy i pytania, które można wykorzystać podczas pisania tekstu.

Surfer SEO Brief - podgląd zakładki

Zakończenie pisania

Kończąc pracę nad tekstem, powinno się oznaczyć go odpowiednią opcją dostępna w prawym górnym rogu panelu edytora. Po kliknięciu “Mark as done” tekst zostanie oznaczony jako gotowy do zapoznania się przez osobę zlecającą.

Gotowy tekst

Inne porady SEO dla copywritera

Sprawdzanie gramatyki

Pisząc teksty, czy to pod SEO, czy pozostałe, warto zainstalować sobie rozszerzenie do przeglądarki LanguageTool do gramatyki. Obsługuje ono wiele języków i oferuje bezpłatną wersję. Wtyczka ta pozwala wyłapać literówki, błędy gramatyczne i poprawność stylistyczną. Choć oczywiście nie jest idealna i nie zawsze wykrywa właściwie poprawność tekstu. Pokazuje jednak pomocne sugestie i z pewnością zminimalizuje liczbę błędów oraz ułatwi nam codzienną pracę z tekstem. Wtyczka jest dostępna do większości popularnych przeglądarek. Poniżej link do WebStore w Chrome:

https://chrome.google.com/webstore/detail/grammar-and-spell-checker/

Pisanie tekstów i gramatyka

Używaj list

Listy są nie tylko łatwiejsze do zapamiętania i czytelniejsze dla ludzi, ale także wpływają pozytywnie na optymalizację SEO. Dobrze sporządzona lista pozwala także botom indeksującym na lepsze zrozumienie zawartości treści.

  • Pomagają podzielić zawartość na mniejsze, łatwiejsze do przeczytania fragmenty tekstu
  • Wymuszają używanie krótszych zdań i prostszych do zrozumienia zdań
  • Są ustrukturyzowane
  • Są łatwiejsze do dzielenia się treścią z innymi
  • Pomagają na łatwiejsze wyróżnienie ważnych fragmentów.

Zazwyczaj lista składająca się z 5-10 punktów będzie wystarczająca. Zbytnio rozbudowane listy mogą nie być najlepszym wyborem i ostatecznie utrudniać przyswojenie tekstu.

Używaj krótkich zdań

Zwięzłe zdania ułatwiają czytelnikom przyswajanie treści. Używanie zbyt dużej ilości zdań wielokrotnie złożonych, będzie sprawiać trudności w zrozumieniu treści części czytelnikom. Krótsze zdania są łatwe do odczytania i umożliwiają czytelnikom szybsze zrozumienie treści. Natomiast botom indeksującym mogą pomóc w zrozumieniu kontekstu i semantyki. Jednak pisanie ich bywa czasem znacznie trudniejsze, niż mogłoby się wydawać.

Używaj nagłówków

Nagłówki są ważną częścią każdego tekstu. Pozwalają uporządkować całą strukturę i sprzyjają lepszemu zrozumieniu tekstu. Odnosi się to zarówno do ludzi jak i algorytmów indeksujących zawartość internetu. Nagłówki informują nas o tym, o czym jest dany blok tekstu zanim jeszcze zaczniemy go czytać. Najlepiej używać co najmniej kilka poziomów nagłówków. Pamiętaj, że nagłówek pierwszego poziomu H1 najlepiej użyć tylko raz (przynajmniej jeśli interesuje Cię pozycjonowanie w Google, inne wyszukiwarki mogą mieć różne wytyczne w tym zakresie, ale i tak bezpiecznie jest używać H1 tylko raz na stronę).

Używaj kolejnych poziomów H2, H3, H4 itd. do porządkowania treści. Pamiętaj, że nagłówek H3 zawsze powinien być poprzedzony H2. Właściwa hierarchia ma znaczenie. Potraktuj nagłówki jak elementy książki – H1 jak tytuł, H2 jako tytuły rozdziałów a kolejne poziomy nagłówków jako pomniejsze sekcje i podrozdziały.

Używaj formy pytającej

Nie bój się używać zdań w formie pytań. Zadawanie pytań pozwala na zwrócenie uwagi czytelników. Zmusza też czytelnika do myślenia, refleksji i dociekliwości na dany temat. Pytania pomagają budować większe zaangażowanie czytelnika, a także urozmaicają tekst. Pytania nadają się świetne do użycia w nagłówkach oraz do wykorzystania słów kluczowych. Ludzie często poszukują informacji w formie pytań.

W Surfer SEO przejdź do zakładki Brief i spojrzyj na sekcję “Topics & Questions”. Zależnie od tematu, na który piszesz swoje copy, możesz znaleźć tam przykładowe pytania i tematy, które warto poruszyć.

Surfer SEO Brief
Surfer SEO - sekcja pytania - Topics and Questions

Podsumowanie

Istnieje wiele czynników SEO, które wpływają na to, jak dobrze Twoje copy będzie rankować w wyszukiwarkach. O ile wiele czynników może być poza zasięgiem copywritera, pisanie dobrych tekstów, także pod kątem wyszukiwarek, z pewnością znajduje się w tej strefie wpływów. Dzięki różnym narzędziom copywriterzy są w stanie pisać teksty nie tylko interesujące dla czytelnika, ale i takie, które będą widoczne w Google lub innej wyszukiwarce.

Jeśli interesuje Cię bliżej zapoznanie się z narzędziem do pisania tekstów zoptymalizowanych pod Google i SEO, przejdź do oficjalnej strony Surfer SEO. Jeśli zamierzasz używać tego narzędzia w swojej codziennej pracy, dostępne są różne miesięczne plany rozliczeniowe. Gdy z jakiegoś powodu się rozmyślisz, obowiązuje 7-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy, ale Surfer SEO to świetne narzędzie, które z pewnością nie tylko ułatwi Ci pracę, lecz pozwoli też pisać lepsze copy.

[1] Content Score – What It Is and How To Use It for SEO and Content Marketing https://surferseo.com/blog/content-score-product-update/ (lipiec 2021)

By |2021-08-23T14:48:33+02:0018 maja, 2021|

Zostaw komentarz