8 mitów o Google Ads (AdWords) – wyjaśniamy zasady prowadzenia kampanii reklamowych

Google jest jedyną wyszukiwarką internetową, w której warto się reklamować

Google na rynku wyszukiwarek w Polsce (więcej można przeczytać w artykule o wyszukiwarkach) ma dominującą pozycję, mimo to warto rozważyć prowadzenie kampanii reklamowych w innych wyszukiwarkach, np. Bing. Może się okazać, że w niektórych przypadkach współczynnik kliknięć (CTR) i konwersji w innych wyszukiwarkach będzie wyższa niż w przypadku Google. Oczywiście, prawdopodobnie najlepiej będzie prowadzić kampanie reklamowe w Google jako głównym kanale promocji oraz dodatkowo wspomóc się np. Microsoft Advertising. Niemniej jednak inne wyszukiwarki także mogą być kanałem generującym dodatkowy przychód.

Reklama Google nie działa

To mit, który jest prawdziwy w przypadku, gdy kampanie reklamowe prowadzone są w niewłaściwy sposób.

Prawdą jest, że Google Ads nie jest tak łatwym narzędziem, jak to jest nie raz prezentowane. Specjaliści od reklam Google Ads analizują zbierane z różnych źródeł dane, aby określić optymalne sposoby działania. Jeśli nie wiemy jak znaleźć właściwe słowa kluczowe, w jaki sposób dotrzeć do odbiorców docelowych, jak napisać dobry tekst reklamy i poprawnie skonfigurować całość kampanii reklamowej, z dużym prawdopodobieństwem będzie ona nieskuteczna.

Podsumowując, Google Ads jest skutecznym narzędziem, ale kluczem jego poprawnego działania jest wiedza jak tworzyć i zarządzać kampaniami. Przykładowo, WingsBridge w ramach współpracy z klientem, przez odpowiednio zaprojektowaną i przeprowadzoną kampanię reklamową znacznie zwiększył sprzedaż i dochody firmy działającej w branży spersonalizowanych prezentów. Zaczynając od stworzenia odpowiedniej strony, w związku z wejściem na rynek niemiecki, przygotowana została kampania eksportowa, która zwiększyła o 29% liczbę zamówień. Przez dobranie odpowiedniej polityki cenowej wzrosła także średnia wartość zamówienia, w przeliczeniu na jednego klienta, aż o 94%.

Linki sponsorowane są drogie

Stwierdzenie to jest powszechne, jednakże bardzo niewłaściwe. W praktyce reklama internetowa, w większości przypadków, pozwala zaoszczędzić pieniądze, zwłaszcza w porównaniu z tradycyjną reklamą drukowaną, telewizyjną lub radiową. Tradycyjne reklamy w renomowanych mediach są drogie, zwłaszcza w przypadku emisji w „najlepszym” czasie antenowym. Dodatkowo należy pamiętać o kosztach związanych z produkcją samej reklamy. Ponadto, w większości widzowie, słuchacze w reklamach radiowych, czy czytelnicy nie będą zainteresowani naszymi usługami. Niezależnie od tego, czy pojawimy się w mediach ogólnych, czy branżowych. Reklamując się w Google Ads, nie tylko możemy ustalić własny budżet, ale i wdawać wyświetlając nasze reklamy jedynie osobom szukającym tego, co sami oferujemy. Ponadto, standardowym modelem rozliczeń jest płatność za kliknięcia w reklamę (PPC), dzięki czemu nie płacimy za osoby które nie „klikną” w reklamę z naszą ofertą.

Przykładowo, inwestując w reklamę naszej restauracji za pomocą ulotek, musimy uwzględnić koszty takie jak: projekt, wydruk, kolportaż. Wydrukowane ulotki zostaną rozdane w godzinach szczytu w okolicach naszego lokalu. Tylko niewielka ich ilość trafi do osób faktycznie zainteresowanych w danym momencie odwiedzeniem naszej restauracji, a ci którzy potencjalnie mogą skorzystać z oferty w bliskiej przyszłości, mogą po prostu zapomnieć nazwę i adres ponieważ wyrzucili lub zgubili ulotkę. Przy podobnych kosztach reklamy w internecie jesteśmy w stanie skoncentrować się tylko na osobach, które np. w tej chwili poszukują miejsca na zjedzenie obiadu w okolicy. Następnie po kilku dniach możemy przypomnieć o naszej restauracji klientom, którzy ostatnio byli zainteresowani lokalami gastronomicznymi w centrum. Umożliwia to tzw. remarketing (reklama śledząca), za pomocą którego przypomnimy się, w formie graficznej, na innych stronach odwiedzanych przez naszego potencjalnego klienta. Możemy także ustalić, że reklamy online pokazują się tylko w określonych godzinach oraz przetestować, który nagłówek w reklamie będzie wpływał na większą liczbę odwiedzany naszego lokalu, co jest niemożliwe w przypadku reklamy drukowanej. Ponadto, w przypadku pojawienia się jakiejkolwiek literówki jesteśmy w stanie szybko ją poprawić, czego w przypadku wydruku już nie zrobimy.

W Google Ads nie można śledzić zwrotu z inwestycji

Marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM) charakteryzuje się jednym z wyższych zwrotów z inwestycji (ROI) w internetowych działaniach marketingowych. Co ważne, SEM pozwala na skalowanie prowadzonych kampanii reklamowych i kontrolę nad wydatkami. Dzięki płatności za kliknięcia, a nie wyświetlenia reklam, możemy skuteczniej zwiększyć ROI.

W przypadku, gdy kampanie są poprawnie skonfigurowane na platformie Google Ads, jesteśmy w stanie sprawdzić i przeanalizować skuteczność każdej reklamy. Kampanie Google Ads nie są narzędziem marketingowym typu „ustaw i zapomnij”. Istotą prowadzenia działań marketingowych w tym narzędziu jest regularna kontrola i analiza danych, które Google zbiera, a następnie na wykorzystanie ich w celu maksymalizacji ROI.

Udostępniane przez Google narzędzia analityczne pomagają w sporządzaniu bardzo szczegółowych raportów oraz w identyfikacji m.in. liczby połączeń, transakcji, wypełnionych formularzy, zapytań o dojazd itp.

W Google Ads mogę samodzielnie ustawić kampanię i zapomnieć

Jak to zostało wspomniane w poprzednim punkcie, jednorazowe skonfigurowanie kampanii Google Ads i brak stałego monitorowania jej skuteczności, jest niewłaściwym podejściem, narażającym na niepotrzebne koszty. Konieczna jest ciągła optymalizacja kampanii w czasie jej trwania, wyciąganie wniosków oraz korygowanie na podstawie zebranych danych. Nie bez znaczenia jest doświadczenie w tym zakresie. Im więcej wykonanych testów i przeprowadzonych kampanii reklamowych, tym łatwiej i trafniej można wyciągnąć wnioski i podjąć odpowiednie działania m.in. obniżające koszty, czy zwiększające przychody.

Internauci nie klikają reklam Google

Nie każdy potrafi odróżnić reklamy Google Ads od bezpłatnych wyników wyszukiwania. Pozostali, nawet jeśli zauważą różnicę, ale reklama zawiera poszukiwane informacje, prawdopodobnie z niej skorzystają.

W ciągu ostatnich lat nastąpiły zmiany w sposobie wyświetlania reklam w Google na stronach wyników wyszukiwania. Wcześniej reklamy Google Ads (wówczas Google AdWords) były wyróżnione żółtym tłem. Później kilkukrotnie modyfikowano ich wygląd, modyfikując kolory, dodając znaczniki itp. Obecnie są one wyróżnione zieloną obwódką wokół słowa „Reklama”.

Działania takie są prawdopodobnie ukierunkowane na zwiększenie klikalności reklam. Google zarabia na reklamach wyświetlanych w wyszukiwarce, zatem jest to zrozumiałe. Rynkowe prowizje za zarządzanie kampaniami Google Ads przez agencje kształtują się na poziomie 15-25% od budżetu, reszta kwoty jest przeznaczana bezpośrednio na kliknięcia. Dla przedsiębiorcy najważniejszą informacją jest, że Google optymalizuje swoją wyszukiwarkę, tak aby klikalność reklam wzrastała.

Mam już witrynę internetową, więc nie muszę jej promować

Posiadanie strony internetowej stało się dla większości biznesów swego rodzaju standardem. Oznacza to, że nasza strona nie jest jedyną i konkuruje z innymi. Dla firm rozpoczynających budowanie swojego wizerunku w sieci albo takich, które zdecydowały się na nową domenę, osiągnięcie pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania wiąże się z długotrwałymi działaniami promocyjnymi w tym konsekwentnym content marketingiem (pod warunkiem właściwego przygotowania strony internetowej). Samo posiadanie strony, mimo że jest pomocne, nie gwarantuje jeszcze dużego ruchu i zainteresowanych naszymi produktami i usługami. Jedynym sposobem na szybkie pojawienie się na pierwszej stronie wyszukiwania, najczęściej odwiedzanej, jest skorzystanie z płatnej reklamy w Google. Dzięki kampaniom, nawet zupełnie nowa strona może znaleźć się na pierwszym miejscu w Google.

Reklama online to narzędzie przydatne tylko dla dużych firm

Reklama online jest odpowiednia dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W praktyce małe firmy mogą zyskać więcej na reklamie internetowej niż duże firmy. Badania (Google, Ipsos mediaCT, Purchased, „Understanding Consumers’ Local Search Behaviour”, 2014) wykazały, że 50% osób, które znalazły lokalny biznes za pomocą smartfonu, odwiedza go w ciągu jednego dnia. Dzięki prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, możemy łatwiej dotrzeć do klientów, z „intencją zakupową”, w naszej okolicy.

Internet może kojarzyć się niektórym głównie z globalną reklamą i docieraniem do konsumentów na całym świecie. Osoby te mogą twierdzić, że ich działalność jest tylko lokalna i reklama w internecie nie przyniesie im korzyści. Tymczasem jak wskazują analizy rynku amerykańskiego przedstawione przez Google (Lisa Gevelber, Think with Google, „How ‘Near Me’ helps us find what we need, not just where to go”, 2018, [dostęp sierpień 2019]), ilość zapytań zawierających wyrażenia „otwarte” + „teraz” + „blisko mnie” wzrosły o 200% w ciągu 2 lat. Oficjalne dane Google wykazują, że blisko jedna trzecia wyszukiwań jest związana z lokalnym wyszukiwaniem (Google Internal Data, kwiecień 2016). Dodatkowo, na rynku pojawiły się nieoficjalne informacje, z których wynika, że 46% wszystkich wyszukań w Google ma charakter lokalny. Niezależnie od tego, czy informacja ta jest prawdziwa, czy to zwykła spekulacja, to bez wątpienia widać trend wzrostowy zapytań i wyszukań lokalnych. Wszystko to sprawia, że nieduże firmy mogą skorzystać na reklamie internetowej.

Eksperci WingsBridge zajmują się reklamą w Internecie na co dzień. Już wiele firm zaufało nam w prowadzeniu kampanii Google Ads. Pomożemy efektywnie zaprojektować i przeprowadzić reklamy w Internecie.

Marketing Cyfrowy Ogólne Reklamy PPC SEM