Własna strona internetowa – Dlaczego warto?

Szacowany czas czytania 6 minuty

Dynamiczny rozwój technologii, w szczególności cyfrowej, oraz coraz łatwiejszy i powszechniejszy dostęp do niej, przyczynia się do przenoszenia wielu działań do świata wirtualnego. Internet w zasadzie stał się podstawowym medium wyszukiwania wszelkich informacji. Strony internetowe przynoszą firmom, a także innym organizacjom szereg korzyści. Firmowa strona internetowa to potężna platforma zarówno do prezentacji oferowanych usług, produktów, jak i wiedzy, wartości, czy idei przez nie promowanych. Korzyści wynikające z posiadania stron internetowych dotyczą nie tylko firm. Wiele mogą zyskać także profesjonaliści z różnych dziedzin, freelancerzy, artyści oraz wszyscy, którzy chcieliby się podzielić swoimi pasjami, zainteresowaniami, czy nawet przemyśleniami. Tworzenie sklepów internetowych jest również rosnącym trendem w handlu ze względu na coraz powszechniejsze zakupy online, co dodatkowo wzmocniła pandemia z 2020 roku. Strona dla firmy stała się w przypadku niektórych branż koniecznością, a nie dodatkowym wyborem.

Firmowa strona internetowa- 8 powodów dlaczego warto ją posiadać

Tymczasem, jak podaje Eurostat (Digital Economy and Society Index 2017, Eurostat 2017) „Proces digitalizacji polskich przedsiębiorstw postępuje dużo wolniej niż w większości innych państw UE. Poziom wykorzystania handlu elektronicznego przez MŚP jest również znacznie poniżej średniej.”. W 2020 roku Polska w indeksie DESI wciąż zajmuje miejsce sporo poniżej średniej EU. Obszar cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce wciąż pozostaje w znacznym stopniu do zagospodarowania, w tym w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Strona firmowa jest jednym z elementów postępującej cyfryzacji, dlatego każda firma powinna rozważyć posiadanie profesjonalnej strony internetowej. Poniżej przedstawionych zostało 8 korzyści wynikających z jej stworzenia oraz stałego rozwoju strony dla firmy.

1. Własna strona internetowa pomaga w sprecyzowaniu celów biznesowych

Tworząc stronę dokonuje się ponownej analizy oferty i często także weryfikuje się sam sposób funkcjonowania biznesu. Pozwala to m.in. na udoskonalenie oferty, a jednocześnie poprawę procesów wewnątrz organizacji, chociażby dotyczących sposobów realizacji zamówień.

2. Strona firmowa pomaga klientom odnaleźć firmę

Jeszcze kilkanaście lat temu, żeby znaleźć miejscowego krawca poszukiwania rozpoczynały się od tzw. żółtych stron w książce telefonicznej. Dziś katalogi, zawierające adresy i linki do strony www firm oraz podział według branż, są dostępne w internecie, a same wyszukiwarki internetowe takie jak Google są powszechnie używane do odnajdywania informacji o firmach, produktach, usługach czy opiniach. Pierwszym krokiem do pojawienia się w sieci jest wybór agencji której specjalnością jest tworzenie stron internetowych.

3. Funkcjonuje jako broszura informacyjna w internecie

Profesjonalna strona internetowa obecnie pełni także funkcję tradycyjnej broszury informacyjnej. Wiele firm przeznacza znaczne środki na papierowe ulotki. Jakkolwiek może to być stosunkowo skuteczny sposób reklamowania, nie należy jedynie na nim polegać. Po przeliczeniu wydatków często koszty stworzenia, utrzymania oraz reklamowania firmowej strony internetowej są niższe, a jednocześnie zwrot z tej inwestycji jest wyższy niż z regularnie zamawianych i dystrybuowanych materiałów drukowanych. W szczególności jeżeli weźmiemy pod uwagę czas ekspozycji oraz możliwość przeanalizowania skuteczności działań marketingowych, strony firmowe są optymalniejszym rozwiązaniem.

4. Umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców online

Internet umożliwia na dotarcie do ludzi praktycznie z całego świata. Dla firm działających dotychczas jedynie lokalnie jest to szansa na pozyskanie klientów z całej Polski. Przykładowo w branży gastronomicznej, udostępnienie informacji o restauracji w sieci, prezentacja menu i umożliwienie rezerwacji stolika, pozwala nie tylko na zwiększenie zainteresowania ofertą wśród społeczności lokalnej, ale także wśród turystów poszukujących ciekawych miejsc na posiłek. Co więcej, wiele osób najpierw wyszukuje informacje o produktach lub usługach w internecie a następnie nabywa je w tradycyjny sposób w sklepie stacjonarnym. Zjawisko to określa się efektem ROPO (Research Online, Purchase Offline), ROBO (Research Online, Buy Offline) lub webrooming, odnoszących się do tego mechanizmu.

5. Firmowa strona internetowa jest zawsze dostępna

Strona internetowa firmy jest dostępna 24h na dobę, czyli także w godzinach w których biuro jest zamknięte. Innymi słowy to pracownik sprzedaży i marketingu w jednym, przyciągający potencjalnych klientów i informujący ich o ofercie firmy, niezależnie od czasu, czy miejsca.

6. Pomaga poznać zachowania klientów i ich potrzeby

Dzięki zastosowaniu różnych narzędzi analitycznych możliwa jest weryfikacja zainteresowań i potrzeb obecnych, jak i potencjalnych klientów. Szczególnie jest to przydatne jeżeli prowadzone są kampanie reklamowe w Google AdWords, gdzie wykorzystując pozyskane informacje możliwe jest maksymalizowanie konwersji, czyli zwiększania sprzedaży, przy optymalizacji kosztów przeznaczanych na reklamę.

7. Strony firmowe ułatwiają komunikację z klientami

Strona internetowa to także niepowtarzalna okazja do komunikacji z klientami. Od zapytań przez formularze, budowanie list adresowych, bezpośrednie telefony od zainteresowanych ofertą, po ankiety produktowe i publikowanie informacji prasowych oraz innych aktualności. Wpływa to bezpośrednio na wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów.

8. Dodaje prestiżu i zwiększa zaufanie

Posiadanie strony internetowej sprawia, że potencjalni klienci postrzegają firmę jako profesjonalną, co zwiększa do niej zaufanie. Pierwsze wrażenie jest istotne, dlatego warto wybrać profesjonalny projekt graficzny i doświadczonego wykonawcę stron internetowych. Obecnie, część konsumentów postrzega nieobecne w internecie firmy jako mało wiarygodne i nierzetelne. Opinia taka, w szczególności widoczna jest w młodszych pokoleniach, wychowujących się w świecie cyfrowym i czerpiącym większość wiedzy z sieci. Stąd też, funkcjonujące powszechnie powiedzenie “nie ma Cię w Google, nie istniejesz” jest cały czas aktualne i powinno być traktowane poważnie przez firmy.

Jak podaje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (Społeczeństwo Informacyjne w Liczbach 2015, Departament Społeczeństwa Informacyjnego, Warszawa 2015) ”Od pięciu lat odsetek firm z własną stroną internetową w Polsce pozostaje na poziomie 65%.”. Podążając za informacjami Eurostatu z 2017 roku odnotowano nieznaczny wzrost do poziomu 67% (Sprawozdanie z postępów Europy w zakresie cyfryzacji za 2017 r. (EDPR), profil krajowy Polski, Eurostat 2017). Nie zmienia to jednak faktu, wynik ten jest znacznie niższy niż w większości krajów UE, gdzie średni poziom to około 78%. Posiadanie firmowej strony internetowej, to nie tylko nowy kanał sprzedaży. To w coraz większym stopniu sposób na utrzymanie i rozwój biznesu.

Budowanie wizerunku i możliwość zaprezentowania oferty potencjalnym klientom jest szczególnie istotne dla małych firm, zwłaszcza rozpoczynających swoją działalność, które mają małą siłę przebicia w porównaniu do znacznie większych graczy na rynku z rozbudowaną siecią kontaktów. Profesjonalna strona internetowa buduje zaufanie i pozwala dotrzeć do szerszej, w szczególności młodszej grupy odbiorców. Firmy niezależnie od rozmiaru powinny rozpatrywać decyzję o zaistnieniu w internecie, w kategoriach inwestycji. Samo już założenie strony internetowej może dać przewagę nad konkurencją. Ponadto, wszelkie dodatkowe inwestycje w SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych, pozwalają rozszerzyć zasięg oddziaływania, a w rezultacie wpływają pozytywnie na przychody, zyski oraz markę firmy. Jest to zwłaszcza odczuwalne w przypadku sklepów internetowych.

Nowe wyzwania dla firm

Okres pandemii, który rozpoczął się w 2020, podkreślił dodatkowo jak bardzo istotna jest cyfryzacja przedsiębiorstw oraz obecność firm w internecie, w tym strona dla firmy. Podczas gdy tradycyjne formy nawiązania kontaktu nie są możliwe, cyfrowa forma kontaktu i promocji okazała się jedynym wyjściem. Dla firm, które działały wcześniej w branży e-commerce i posiadały własną stronę internetową umożliwiającą zakupy online, spadek zysków nie był tak odczuwalny.

Oczywiście zależnie od branży poziom zysków i strat może prezentować się różnie i niektóre branże ze względu na ich specyfikę mimo wszystko zostały znacznie dotknięte powstałym kryzysem. Niemniej jednak dla wielu innych firm posiadanie własnego sklepu internetowego okazało się zbawienne a dla innych koniecznością. Sprzedaż przez internet to wciąż rosnący trend i w Polsce już od 2018 widać jego przyśpieszenie, także wśród sektora MŚP. Pandemia dodatkowo uwypukliła potrzebę sprzedaży internetowej i część firm zdecydowała się na przeniesienie sprzedaży w świat cyfrowy.

sprzedaż internetowa online w Polsce w sektorze MŚP
Sprzedaż internetowa w Polsce w sektorze MŚP [bez sektora finansowego] i średnia unijna.
Źródło: https://digital-agenda-data.eu/charts/ [marzec 2021]
Marketing Cyfrowy Ogólne