Jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – lista

Co to jest wyszukiwarka internetowa?

Na wstępie odpowiedzmy na pytanie – czym jest wyszukiwarka internetowa? To oprogramowanie stworzone w celu wyszukania informacji w sieci www (World Wide Web). Jej zadaniem jest udostępnienie listy najbardziej trafnych wyników, opartych na wpisanych przez użytkownika wyrażeniach (słowach kluczowych). Wyniki te są zwracane według złożonych algorytmów, które biorą pod uwagę szereg czynników. Jednym z nich jest np. tytuł strony internetowej, który pojawia się na udostępnionej przez wyszukiwarce liście.

Lista najpopularniejszych wyszukiwarek

Rodzaje przeglądarek internetowych

W podstawowym podziale wyszukiwarek, bazującym na tym jak katalogowane są informacje, można wyróżnić wyszukiwarki:

  • oparte na robotach indeksujących,
  • katalogi obsługiwane przez ludzi,
  • wyszukiwarki hybrydowe.

Najbardziej zaawansowane wyszukiwarki opierają się o roboty indeksujące (boty), które nieustannie katalogują treść, jak np. najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka Google. Natomiast bardziej tradycyjne podejście obejmuje wyszukiwarki obsługiwane ręcznie przez ludzi. Są to tradycyjne katalogi firm lub np. wyszukiwarka zasobów w lokalnej bibliotece lub archiwum skanowanych dokumentów, czy chociażby katalog ofert pracy. Wyszukiwarki hybrydowe mogą łączyć te dwa rozwiązania i ręczne wpisywanie pozycji jest uzupełniane przez automatyzację, czy też należałoby stwierdzić, że zautomatyzowane indeksowanie przez boty jest uzupełniane przez ludzi. Bowiem tradycyjne katalogi i wyszukiwarki są wypierane przez automatyzację.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że wyszukiwarką jest także serwis YouTube, który pozwala na przeglądanie filmów zamieszczonych tam przez swoich użytkowników. W praktyce YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką w internecie. Innymi popularnymi, ale nieoczywistymi wyszukiwarkami są serwisy społecznościowe jak Facebook Search (wyszukiwarka Facebook – wyszukiwarka osób prywatnych posiadających profil w serwisie Facebook), wyszukiwarka LinkedIn (zarówno wyszukiwarka osób jak i ofert pracy) lub Twitter oferujący wyszukiwane mikropostów.

Dominacja wyszukiwarki Google w Polsce

Google to amerykańska firma technologiczna, która kojarzona jest przede wszystkim z wyszukiwarką internetową pod tą samą nazwą. W praktyce Google prowadzi operacje w wielu obszarach, takich jak przetwarzanie danych w chmurze, tworzenie oprogramowanie i produkcja oraz sprzedaż urządzeń np. smartphonów, laptopów.

Google zajmuje pierwsze miejsce pośród wyszukiwarek internetowych w Polsce z około 95-procentowym udziałem na rynku (95,36% – stan na luty 2021, źródło: StatCounter). Również na świecie, pozycja wyszukiwarki Google jest niezwykle mocna z około 92% udziałem w rynku.

Rynek wyszukiwarek internetowych w Polsce 2021
Pozycja wyszukiwarki Google w Polsce
Rynek wyszukiwarek internetowych na świecie 2021
Pozycja wyszukiwarki Google na świecie

Natomiast, pozostałe wyszukiwarki takie jak Bing, Yahoo!, mające użytkowników także na polskim rynku wyszukiwarek, to narzędzia o charakterze marginalnym porównaniu do Google. Dominacja Google jest bezprecedensowa, co powoduje że firma posiada w zasadzie monopol w sektorze wyszukiwarek w Polsce. Działania polegające na poprawianiu pozycji stron internetowych zwłaszcza w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google to tzw. pozycjonowanie stron internetowych SEO. Natomiast całokształt działań zarówno w płatnych jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwarek to SEM – sprawdź nasz artykuł o tym co to jest i jakie są różnice sem i seo Niemniej jednak nie oznacza to, że nie warto korzystać z innych konkurencyjnych rozwiązań np. Bing. Wyniki wyszukań mogą różnić się w zależności od użytego narzędzia, dlatego warto czasem sprawdzić czy inna wyszukiwarka nie zwróci wyników, które mogą nas zainteresować.

Z biznesowego punktu widzenia warto rozważyć czy reklamy w innych wyszukiwarkach mogą być korzystne dla firmy. Przykładowo, przy dużej skali biznesu reklamy w wyszukiwarce Bing (Microsoft Advertising) wciąż mogą generować duży ruch a w efekcie przychód. Może się też okazać, że w danej branży jest bardzo niska konkurencja, dzięki czemu odpowiednio przygotowana kampania reklamowa będzie strzałem w dziesiątkę.

Jaka jest najlepsza wyszukiwarka internetowa?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, bo to zależy od wielu czynników. To czy dana wyszukiwarka będzie dla nas najlepsza może być związane z tym czego szukamy, w jakim kraju jesteśmy i jakiego języka używamy. Czasem kwestią jest także prywatności. Z punktu widzenia osoby poszukującej usług lub produktów w Polsce, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze wspomnianej wyszukiwarki Google. Natomiast, gdy interesuje nas usługa na terenie Federacji Rosyjskiej, lepsza może okazać się wyszukiwarka Yandex, a w przypadku Chin, wyszukiwarka Baidu. Z kolei dla osób ceniących sobie prywatność, wybór może paść na popularną przeglądarkę DuckDuckGo, gdzie np. nie grozi nam zjawisko tzw. „bańki informacyjnej” (bańki filtrującej, termin spopularyzowany przez aktywistę i pisarza Eli Pariser na początku drugiej dekady XXI wieku), czyli wpływu wcześniejszych wyszukań i odwiedzanych przez nas stron na obecny wynik wyszukiwań. Rodzaj informacji, których poszukujemy również ma znaczenie. W przypadku poszukiwania odpowiedzi na równanie matematyczne, warto skorzystać z wyszukiwarki Wolfram Alpha, dzięki której można uzyskać informacje w bardziej przystępnej formie na zapytania tego typu, niż w przypadku innych wyszukiwarek internetowych.

Podsumowując, istnieje wiele dobrych wyszukiwarek, ale nie ma jednej doskonałej, którą można by nazwać najlepszą wyszukiwarką. Wynika to z ograniczeń dostępnej obecnie technologii, która uniemożliwia jeszcze wyszukiwarkom w pełni prawidłowe zrozumienie zamiarów (intencji) osoby poszukującej informacji.

Czy istnieje polska wyszukiwarka internetowa?

Na przestrzeni lat można było skorzystać w Polsce także z rodzimych rozwiązań w zakresie wyszukiwarek internetowych, które jednak z rożnych powodów nie są dalej utrzymywane. Pośród nich możemy wymienić wyszukiwarki Swoper, Sieciowid, NetSprint oraz Szukacz. Znane i wciąż popularne na polskim rynku są wyszukiwarki np. Onet, Wirtualna Polska czy Interia. Jednak opierają się one obecnie na algorytmie udostępnianym przez Google, nie są więc autorską, polską technologią. Na uwagę zasługuje wyszukiwarka NEKST, stworzona na podstawie technologii rozwijanych w Instytucie Podstaw Informatyki PAN. NEKST jest skrótem od: Narzędzia EKsploracji Semantycznej Tekstów.

Lista zagranicznych wyszukiwarek internetowych

Poniższa lista popularnych wyszukiwarek internetowych zawiera tylko niektóre rozwiązania dostępne na świecie, ale z pewnością warte uwagi. Niektóre alternatywne wyszukiwarki mają swoich wieloletnich użytkowników, jak DuckDuckGo, która oferuje większą ochronę prywatności niż wiele innych wyszukiwarek. Prywatność wyszukiwania zyskuje na popularności i można zauważyć wzrost ilości przeglądarek oferujących takie rozwiązania. Również Baidu ma bardzo wielu użytkowników, co wynika ze specyfiki chińskiego rynku.

  • Bing
    Wyszukiwarka internetowa stworzona przez Microsoft, następca poprzednich wyszukiwarek tej firmy: MSN Search, Windows Live Search (Live Search). To jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek zaraz po Google.
  • DuckDuckGo
    To wyszukiwarka internetowa, która kładzie silny nacisk na ochronę prywatności użytkowników i zapobieganiu tworzeniu się bańki filtrującej (czyli spersonalizowanych wyników wyszukań na podstawie wcześniejszych zapytań i przeglądanych stron). DuckDuckGo odróżnia się od innych wyszukiwarek, nie profilując użytkowników i pokazując wszystkim użytkownikom te same wyniki wyszukiwania dla danego wyrażenia. Wyniki generowane są z wielu źródeł, w tym innych sieci wyszukiwarek, jak Bing, Yahoo! i Yandex.
  • Yandex
    Yandex to rosyjska firma technologiczna specjalizująca się w usługach informacyjnych i handlu elektronicznym oraz wyszukiwarka internetowa o tej samej nazwie. Yandex jest najpopularniejszą wyszukiwarką na rynku rosyjskim, silnie konkurującą z Google.
  • Wolfram Aplha
    Wolfram Alpha to obliczeniowa wyszukiwarka, której interfejs wygląda podobnie do zwykłej wyszukiwarki, ale zapytania wpisywane w polu wyszukiwania dają odpowiedzi na konkretne pytania, a nie zwracają skatalogowaną listę stron internetowych. Pole wyszukiwania Wolfram Alpha akceptuje wprowadzanie języka naturalnego w formacie słowa kluczowego, frazy lub zdania, a także równania matematyczne.
  • AOL
    Jest to amerykański portal internetowy i dostawca usług internetowych z siedzibą w Nowym Jorku, należący do Verizon Media, właściciela m.in innej wyszukiwarki, Yahoo!. Niegdyś był jedną z bardziej znanych usług do wyszukiwania, obecnie wykorzystuje algorytmy Microsoft Bing.
  • Yahoo!
    Yahoo! to wyszukiwarka oraz portal internetowy, jednocześnie jeden z pierwszych dostawców tego typu usług, działająca od początku lat 90. Yahoo! wykorzystuje własną technologie wyszukiwania opierając się na algorytmach wyszukiwarki Bing, podobnie jak AOL. Kiedyś był to także jeden z największych katalogów stron sieci www, który już nie jest kontynuowany.
  • DogPile
    DogPile jest meta-wyszukiwarką, co oznacza, że prezentuje ona wyniki z kilkunastu różnych narzędzi wyszukiwania w sieci, w tym Bing, Yahoo! i Google.
  • Baidu
    Baidu to chińska, międzynarodowa firma technologiczna specjalizująca się w usługach i produktach związanych z Internetem oraz sztucznej inteligencji z siedzibą w kampusie Baidu, w Pekinie. To jedna z największych firm zajmujących się sztuczną inteligencją oraz najpopularniejsza przeglądarka w Chinach z ponad 75% (76,36% – stan na lipiec 2019, źródło: StatCounter) udziałem na rynku lokalnym.
  • Naver
    Naver jest jedną z czołowych wyszukiwarek w Korei Południowej, której nie można pominąć jeśli interesuje nas poszukiwanie informacji lub pozycjonowanie na tym rynku.
  • Ecosia
    Założona w Niemczech wyszukiwarka Ecosia jest z pewnością warta wyróżnienia ze względu na przekazywanie większości zysków z reklam na sadzenie nowych drzew. Od początku istnienia w 2009, do 2019 Ecosia chwali się posadzeniem ponad 60mln drzew. Obecnie wykorzystuje algorytmy wyszukiwarki Bing wspomagane przez własne rozwiązania.
  • Yamli
    Jedna z wyszukiwarek, która powstała w celu zapewnienia tego typu usług na rynku arabskojęzycznym. Wiele innych wyszukiwarek, w tym jeszcze parę lat temu Google, nie obsługiwało dobrze tego języka. Wraz z rozwojem technologii wsparcie dla języka arabskiego wzrosło, ale Yamli wciąż jest popularną wyszukiwarką w wielu krajach.
  • Qwant
    Francuska przeglądarka, która podkreśla zachowanie prywatności użytkowników.
  • Search Encrypt
    Kolejną wyszukiwarką podkreślająca zachowanie prywatności jest Search Encrypt, która wykorzystuje lokalne szyfrowanie, uniemożliwiając identyfikację użytkowników.
Marketing Cyfrowy Ogólne SEM SEO