Optymalizacja filmów na YouTube

Szacowany czas czytania: 5 minut

W tym poście dowiesz się:

pozycjonowanie filmów youtube

Optymalizacja i pozycjonowanie filmów na YouTube to dość specyficzne terminy, które nie są znane każdemu i nie każdy zdaje sobie sprawę z ich istnienia. Filmiki na YouTube da się jednak optymalizować i pozycjonować w wyszukiwarce Google oraz na YouTube, podobnie jak strony www. Serwis ten jest wszak drugą największą wyszukiwarką internetową, dzięki której możemy odnaleźć interesujące nas filmiki w tymże serwisie. Poniżej przedstawimy zwięźle, czym jest optymalizacja i pozycjonowanie filmów na YouTube oraz podpowiadamy jak pozycjonować filmiki poprzez działania w każdych z trzech podstawowych obszarów — SEO, UX i Contentu.

Czym jest optymalizacja i pozycjonowanie filmików na YouTube

Pozycjonowanie i optymalizacja filmików na YouTube to świadome działania mające na celu zwiększyć zasięg i widoczność filmiku w rankingu tej wyszukiwarki. Na działania te składa się wiele czynników. Jest to optymalizacja samego filmiku pod kątem wyszukiwarki jak i inne działania, które mają pośrednio lub zewnętrznie wpływać na pozycję filmiku w wyszukiwarce YouTube. Istnieje kilka obszarów, które warto dostosowywać do wyszukiwarki YouTube a sam algorytm serwisu ocenia i tworzy ranking na podstawie różnych wskaźników. Pozycjonowanie i optymalizację możemy przeprowadzać samodzielnie lub zlecić to zadanie specjalistom od SEO.

Optymalizacja SEO filmu

Pierwszym działaniem pozycjonującym filmik na YouTube jest optymalizacja nagrania i słów kluczowych. Musi być ono poprawnie opisane i skonfigurowane, aby kolejne działania przyniosły pożądany efekt. Optymalizacja SEO jest zatem podstawą i punktem wyjściowym wszystkich kolejnych działań. Optymalizację powinniśmy rozpocząć od analizy słów kluczowych i określania tych fraz, pod którymi chcemy być widoczni. Należy zrobić to rzetelnie, aby nagranie nie pojawiało się pod niewłaściwymi tagami YT i hasłami, co sprawi, że nasz film nie będzie oglądany do końca i może zebrać negatywne opinie, ponieważ jest nie na temat.

Frazy kluczowe należy określić dzięki różnym narzędziom analitycznym oraz w oparciu o analizę konkurencyjnych kanałów i filmów. Możemy np. przeanalizować podpowiedzi Google, które pojawiają się w wyszukiwarce i przeanalizować filmy konkurencji, które pojawiają się na pierwszych pozycjach. Słowa kluczowe należy dodać w tytule i opisie filmiku. Należy zrobić to również w sekcji tagów. Sam tytuł powinien odzwierciedlać temat danego nagrania. Opis z kolei powinien zawierać szczegółowy opis, linki do innych filmików lub naszych stron www oraz inne informacje o danym temacie. Możemy także oznaczyć poszczególne, tematyczne sekcje filmu, co ułatwi nawigację widzom a algorytmowi zrozumienie zawartości.

Porada: Aby pozycjonować filmy na YouTube należy zoptymalizować również nasz kanał. Musi być on dokładnie i rzetelnie opisany, zawierać słowa kluczowe, mieć grafikę i playlisty. Filmy powinny być publikowane regularnie, najlepiej co najmniej raz w tygodniu, choć to oczywiście zależy od branży. Zoptymalizowane kanały są faworyzowane przez YouTube, co wpływa na pozycję poszczególnych filmów.

Optymalizacja UX wideo

Samo nagranie powinno być publikowane w wysokiej rozdzielczości oraz być dobrej jakości. Warto mieć to na uwadze, gdyż wpływa to bezpośrednio na odczucia oglądających i popularność nagrania. Należy wybrać również język i sposób mówienia, jaki będzie przemawiał najlepiej do tych osób. Filmik musi posiadać też ciekawą miniaturkę, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jej wygląd jest istotny i wpływa na klikalność oraz przyciąga widzów do obejrzenia danego nagrania. Wraz z tytułem to pierwsze wrażenie jakie wywieramy na widzu. Warto zatem wykonać autorską miniaturkę aniżeli wybierać losową klatkę z filmu.

Optymalizacja treści

Ważnym elementem pozycjonowania filmiku na YouTube jest jego dostosowanie do użytkowników i osób oglądających. Będzie wpływało to bezpośrednio na popularność nagrania, a w konsekwencji przełoży się na jego pozycjonowanie. Nagranie powinno być skierowane do odpowiedniej grupy docelowej. Każdy filmik powinien być przemyślany oraz być częścią szerszego planu publikacji.

Z pewnością tworząc filmiki, warto pamiętać, że wybierając tematyki ponadczasowe i uniwersalne, nasze filmy będą aktualne i przydatne przez długi czas. Dlatego choć część naszych filmów powinna mieć właśnie taki charakter. Chętnie oglądane są również treści poradnikowe lub takie, które oferują konkretną wartość widzom (szybkie rozwiązanie problemu – np. jak zawiązać krawat w minutę). Filmiki które będą cieszyły się dużym powodzeniem, pomogą w promocji pozostałych treści na naszym kanale. Warto w tym celu zapoznać się z filmikami konkurencyjnych kanałów i inspirować się wiodącymi dostawcami treści w danej branży.

Porada: Jeśli filmik będzie dobrze zoptymalizowany pod kątem widza, będziemy mogli prosić w nim np. na końcu lub w jego trakcie o subskrypcję kanału oraz lajki czy komentarze. Im więcej tego typu aktywności na kanale i pod filmikiem, tym wyżej i lepiej będzie on oceniany przez algorytm YouTube.

Działania off site

Poza optymalizacją filmu i kanału YouTube istnieje też kilka sposobów na pozycjonowanie nagrania zewnętrznie — off site, czyli poza witryną YouTube. Takie działanie opiera się na pozyskiwaniu ruchu dla filmu z zewnątrz i podnoszeniu jego statystyk a przez to i pozycji na YouTube. Ruch możemy sprowadzić np. promując, polecając nagranie w sieci lub na naszych profilach społecznościowych i innych witrynach www. Innym krokiem jest promowanie samego kanału YouTube w sieci np. poprzez umieszczenie odnośnika do niego na naszej witrynie. Możemy również korzystać z marketingu szeptanego, wpisów gościnnych na blogach i portalach oraz ogólnie marketingu treści (content marketingu) w sieci, który będzie promował nasze filmy i kanał czy płatnych sieci reklamowych.

By |2021-03-30T16:16:30+02:0030 marca, 2021|

Zostaw komentarz