Jak stworzyć stronę internetową – zlecić czy zaprojektować samodzielnie?

Tworzenie i prowadzenie strony internetowej czy bloga poświęconego własnym zainteresowaniom, może być ciekawym doświadczeniem. Pozwala nie tylko dzielić się pasjami oraz rozwijać w danej dziedzinie, ale także poszerza kompetencje m.in. o to jak założyć stronę internetową. Jednakże, gdy celem jest stworzenie witryny internetowej dla firmy, najczęściej lepszym rozwiązaniem jest zlecenie zaprojektowania oraz wykonania strony profesjonalistom.

Jak Stworzyć Stronę Internetową Zlecić czy Zaprojektować Samodzielnie

Często wskazywanym, w szczególności przez właścicieli nowych przedsiębiorstw, ograniczeniem są niskie środki finansowe, jakimi ogólnie dysponują. W związku z czym, podejmowana jest decyzja o wykonaniu wszystkich działań samodzielnie. Dostępne w internecie instrukcje czy kreatory, rzeczywiście pozwalają na stworzenie strony bez pomocy specjalisty. Jednakże podczas podejmowania decyzji, rzadko analizowane są realne koszty i ryzyka związane z jej samodzielnym przygotowaniem. Mało który przedsiębiorca liczy czas przeznaczony na czynności związane ze zrozumieniem narzędzi oraz samym wykonaniem strony. Dodatkowo, przygotowana samodzielnie, w znakomitej większości przypadków nie będzie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, zarówno pod względem tzw. tagów, czasu ładowania, czy dziesiątek innych istotnych parametrów. Ostatecznie by strona firmowa pełniła swoje funkcje, niezbędnym okazuje się zwrócenie do profesjonalisty o pomoc. W niniejszym artykule przedstawionych zostało 10 powodów, dla których najczęściej warto zlecić przygotowanie strony internetowej profesjonaliście.

1. Przy tworzeniu własnej strony www pamiętaj, że czas to pieniądz

Podejmując decyzję o projektowaniu strony www, należy przeanalizować koszty utraconych korzyści. Czas przeznaczony na jej samodzielne przygotowanie, wykorzystać można na wykonywanie podstawowych zadań w ramach prowadzonej działalności. Potencjalne oszczędności, ostatecznie mogą w rzeczywistości być znacznie niższe, niż utracone przychody. Ponadto, wykonanie strony przez profesjonalistę jest znacznie szybsze.

2. Rozważając jak założyć stronę internetową pamiętaj o ukrytych kosztach

Porównując rynkowe oferty na stworzenie firmowej strony www, znajdziemy także kreatory za 0 zł. Należy dokładnie zapoznać się co zawiera bezpłatny plan. Szybko może okazać się, że do dyspozycji jest niewielka przestrzeń dyskowa dla strony, niewystarczająca do zamieszczenia wszystkich grafik czy dokumentów. Natomiast dopiero decydując się na plan płatny można ją zwiększyć. Ponadto, wiele innych usług może być dodatkowo płatnych: firmowa skrzynka email, większa liczba produktów w sklepie eCommerce, certyfikaty SSL (Secure Socket Layer) zapewniający bezpieczeństwo danych użytkowników i klientów strony.

3. Spójny wizerunek strony www i innych materiałów

Stworzenie spójnego wizerunku uzależnione jest od konsekwentnego przygotowywania treści i materiałów w tym samym stylu, nawiązującym m.in. do logo firmy (znaku graficznego i nazwy). Zastosowanie tej samej kolorystyki, konkretnego układu w materiałach graficznych, czy podobnych zdjęć, powoduje że firma utożsamiana jest z tą formą. Obecnie jednym z ważniejszych miejsc budowania wizerunku przedsiębiorstwa i jej promowania jest firmowa strona internetowa. Dlatego, ważnym jest by i ona zachowywała spójność w każdym z aspektów. Tworząc witrynę z wykorzystaniem kreatora automatycznie ograniczony zostaje wybór do określonych, gotowych elementów lub szablonów niekoniecznie dopasowanych do wizerunku. Ponadto istnieje duże prawdopodobieństwo, że podobna strona już istnieje albo zaraz powstanie, a firma straci na swojej unikalności.

4. Rozpraszająca reklama na stronie

Korzystając z niektórych bezpłatnych kreatorów graficznych, możemy być zobligowani do posiadania banera oznajmującego “Strona zbudowane dzięki ***, kliknij tutaj, żeby stworzyć własną”. Odwraca to uwagę od najistotniejszych dla firmy elementów na stronie i wpływa negatywnie na konwersje. Ponadto adres strony może być poprzedzony dodatkową domeną, co część potencjalnych klientów może odbierać jako mało profesjonalne. Wpływa to także na pozycje strony w wyszukiwarkach. Opcje te zwykle można wyłączyć przechodząc na plan płatny, co dodatkowo podnosi koszty przygotowania pozornie bezpłatnej strony.

5. Własność strony www

Korzystając z dostępnych kreatorów, firma nie zawsze posiada prawa do stworzonej przez siebie strony internetowej. Może być to powodem różnych, w tym także poważnych komplikacji, czy problemów, np. gdy podjęta zostaje decyzja o przeniesieniu strony na inny serwer. Często takiej możliwości nie będzie, a rezygnacja z usług obecnego dostawcy, oznacza utracenie zarówno elementów graficznych, jak i zamieszczonych treści na stronie. Wtedy niezbędnym będzie przygotowanie firmowej strony www od nowa.

6. Czas ładowania strony

Czas ładowania jest ważnym czynnikiem wpływającym m.in. na tzw. współczynnik odrzuceń (współczynnik określający poziom rezygnacji z dalszego oglądania strony przez użytkowników) tu związany ze zbyt długim oczekiwaniem na załadowanie wszystkich grafik i treści. Strony stworzone z użyciem kreatorów, mogą charakteryzować się długim czasem wczytywania, co zniechęca wiele osób do zapoznania się z ofertą firmy. Wynikać to może ze stosowanego serwera czy samego narzędzia w którym strona jest tworzona. Biorąc pod uwagę wzrastające wykorzystanie do przeglądania stron internetowych różnych urządzeń mobilnych, w szczególności smartfonów (obecnie ponad 43% wszystkich odsłon), czas wczytywania odgrywa coraz większą rolę i dla profesjonalnej firmowej strony internetowej powinien być priorytetem.

7. Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

Podczas procesu jakim jest tworzenie stron internetowych nie można zapomnieć o jej właściwej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Większość osób, wyszukujących produktów, usług czy innych interesujących ich rzeczy w internecie korzysta z popularnych wyszukiwarkach takich jak Google (w Polsce ok 97% korzystających z internetu). Jeżeli firmowa strona www nie jest odpowiednio zoptymalizowana, przez co jej pozycja w wyszukiwarkach jest niska, zmniejsza się prawdopodobieństwo jej odnalezienia i wejścia na nią. W przypadku kreatorów zakres funkcjonalności promocyjnych i optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek jest często ograniczony lub wymaga zakupu dodatkowych, płatnych wtyczek typu “premium”. Ponownie, początkowo niski koszt wzrasta.

8. Konwersja

Estetycznie wykonanie firmowej strony internetowej to nie wszystko. Ważne jest jej właściwe zaprojektowanie, tak by użytkownik bez problemu mógł znaleźć interesujące go informacje. Wtedy też więcej odwiedzających stronę, zmienia się w klientów, czyli tzw. konwersję. Decydując się na skorzystanie z usług profesjonalistów, firma zyskuje wsparcie w doborze rozwiązań wpływających na komfort poruszania się po stronie i skuteczność ww. konwersji.

9. Analityka strony www

Strony tworzone z wykorzystaniem kreatorów, często uniemożliwiają prowadzenie dodatkowych testów i analiz na odwiedzających. Przykładowo nie jest możliwe skuteczne przeprowadzenie testów A/B, polegających na porównywaniu dwóch elementów o tej samej funkcji jednak inaczej przygotowanych i ich wpływu na konwersję np. banerów reklamowych na stronie. Brak właściwych danych, wpływa na wyciągane wnioski i podejmowane decyzje, które w efekcie mogą być niewłaściwe. Aspekt ten jest szczególnie ważny przy prowadzeniu kampanii w Google Ads (AdWords)

10. Koszt stworzenia strony internetowej a doświadczenie

W każdej branży istnieją wyzwania, z którymi należy się zmierzyć. Profesjonaliści oraz firmy zajmujące się projektowaniem i rozwojem stron posiadają wiedzę oraz doświadczenie, pozwalające uniknąć problemów związanych z tworzeniem stron. W przypadku kreatorów możliwości zmian są ograniczone, m.in. ze względu na ryzyko popełnienia błędu przez niedoświadczonego użytkownika. Z kolei firmy decydujące się na stworzenie strony we własnym zakresie, ryzykują ciągłym borykaniem się z problemami i niewłaściwym funkcjonowaniem strony zamiast skupić się na rozwoju własnej firmy.

Każda firma planująca stworzenie i uruchomienie własnej strony internetowej stoi przed wyborem, kto ten projekt będzie realizował. Ograniczony budżet, wpływa na decyzje o próbie stworzenia strony samodzielnie lub niskokosztowo z użyciem kreatora, co tylko pozornie wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Wybór profesjonalisty, w rzeczywistości okazuje się być bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Jeżeli jednak koszty zrobienia strony internetowej rzędu 1500 zł, są zbyt wysokie, można znaleźć różne rozwiązania abonamentowe z zakresu tworzenia stron www, rozkładające płatność w czasie i minimalizujące obciążenie firmy.

Marketing Cyfrowy Ogólne