Jak pozyskiwać mocne linki zwrotne do naszej witryny

Szacowany czas czytania 6 minuty

W tym poście dowiesz się:

Link building, czyli linkowanie zewnętrzne to jeden z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów pozycjonowania strony internetowej. Pozyskanie linków zwrotnych stanowi dla Google istotny czynnik rankingowy oraz w znaczny sposób wpływa na pozycjonowanie naszej witryny w internecie. Bardzo często jeśli pozycjonujemy naszą witrynę, chcemy pozyskiwać jak największą ilość linków zwrotnych, ale nie mamy na ten temat kompleksowej wiedzy. W tym tekście odpowiadamy na pytanie – czym jest linkowanie zewnętrzne, dlaczego jest tak ważne i przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak i gdzie pozyskać backlinki, w tym mocne linki, w sieci do naszej witryny.

Mocne linki - jak pozyskać backlink do strony

Czym są linki zewnętrzne

Linki zewnętrzne lub linki zwrotne to linki umieszczone w internecie, które prowadzą do naszej witryny internetowej. Od początku działania wyszukiwarki Google jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, które wpływają na pozycję naszej strony w wyszukiwarce. Google dzięki linkowaniu może lepiej indeksować witrynę, a także uzyskuje informacje o jej popularności — częstym jej polecaniu przez użytkowników.

Linki umieszczane w sieci muszą być dodawane naturalnie oraz jakościowo. Oznacza to, że nie powinniśmy masowo dodawać linków na nisko-jakościowych serwisach a robić to z rozmysłem i z uwzględnieniem szerszego planu pozycjonowania oraz profilu linków. Warto wspomnieć o dwóch istotnych atrybutach linków — dofollow i nofollow.

Linki dofollow przekazują część mocy pozycjonującej (tzw. trust flow) naszej witrynie ze strony, na której został umieszczony. Są one bardzo pożądane, ale to nie jedyne linki, które należy pozyskiwać. Linki nofollow także wpływają na wiarygodność i naturalność naszego link buildingu, dlatego ich również nie powinno zabraknąć w naszych działaniach pozycjonujących stronę internetową i link building.

Ponadto linki do strony mogą występować w różnej formie – bezpośredni adres URL lub link z uwzględnieniem słowa kluczowego (tzw. exact match) lub jego odmiany/rozszerzenia, brandu lub tzw. linki tła (zero match), będące np. prostymi słowami jak „link” lub „tutaj”.

Czym są i jak zdobyć mocne linki

Mocne linki to takie, które pochodzą ze stron zajmujących wysokie pozycje w wyszukiwarce, posiadające wysoki autorytet domeny oraz dopasowanie semantyczne treści. Dodatkowo mocne linki, które posiadaja atrybut dofollow oraz są exact match, czyli zawierają słowa kluczowe, są najbardziej pożądane. Niemniej jednak bardzo istotny jest odpowiedni profil linków, czyli proporcja i jakość linków prowadzących z różnych domen, posiadających różne atrybuty, powiązanie tematyczne oraz przyrost w czasie.

Nie ma idealnej możliwości oceny jaka jest dokładna moc linków określana przez algorytm Google. Są to informacje pilnie strzeżone przez Google, natomiast istnieją różne narzędzia, które pomagają określić moc linków i które z nich warto pozyskać. Są to najczęściej złożone narzędzia analityczne takie jak SEMrush, Ahrefs i inne (przeczytaj więcej w artykule: narzędzia SEO). Nie posiadając jednak takich narzędzi możemy po prostu wyszukać stron na interesujące nas słowa kluczowe. Wyniki wyszukiwania zwrócą nam adresy stron, które na podane frazy kluczowe rankują wysoko i wówczas możemy ocenić czy istnieje możliwość dodania na nich linku. Możemy posiłkować się dodaniem dodatkowych fraz jak – forum, katalogi itp. Nie jest to oczywiście optymalne rozwiązanie, ale w przypadku gdy nie posiadamy zbyt wiele linków zwrotnych, może nam to pomóc odnaleźć kilka cennych domen z perspektywą linkowania zwrotnego. Alternatywnie możemy przyjrzeć się działaniom konkurencyjnych, podobnych stron.

Social media

Jednym z pierwszych miejsc, gdzie warto dodawać linki zwrotne do naszej strony internetowej, są social media. Oferują one dodawanie odnośników w różnej formie i różnego typu. Możemy publikować materiały oznaczone linkiem, dodawać je w komentarzach czy na swoich profilach. Możemy również współpracować z influencerami, czyli osobami, które w zamian za opłatą zgadzają się na dodawanie odnośników do naszej witryny ze swoich profili. Dodawanie linków w mediach społecznościowych pomaga generować istotny ruch dla danej strony www.

Fora internetowe

Drugim bardzo dobrym miejscem dodawania linków zwrotnych do naszej witryny są fora internetowe. To miejsca, gdzie znajdziemy wiele różnych tematów i możliwość zdobywania linków. Linki najczęściej dodajemy tam poprzez zamieszczanie ich w krótkim wpisie tematycznym. Może to być rozpoczęcie dyskusji z prośbą o opinie o danej witrynie lub marce czy dodawanie ich w dyskusji jako rekomendacji Twojej własnej strony. Pozyskiwanie linków zewnętrznych z for internetowych jest powszechą praktyką, którą można zlecić agencji SEO lub wykonywać we własnym zakresie.

Artykuły sponsorowane

Innym sposobem na pozyskiwanie jakościowych, mocnych linków zwrotnych do naszej witryny jest skorzystanie z artykułów sponsorowanych. Są to teksty, które możemy opublikować na poczytnym i popularnym portalu internetowym w zamian na opłatę. Tego rodzaju teksty tematyczne zawierają reklamę naszej marki np. poprzez wspomnienie nazwy firmy i umieszczenie linków przychodzących w tekście. Istnieje wiele różnych serwisów, które oferują dodanie tego typu odnośników. Ich cena jest tym wyższa im bardziej popularny portal. Niektóre agencje SEO specjalizują się w wyszukiwaniu portali internetowych pod tym kątem lub samodzielnie posiadają wiele stron prowadząc je właśnie w celu linkowania witryn klientów.

Wizytówka Google Moja Firma

Bardzo dobrym sposobem na pozyskanie linku zwrotnego do naszej witryny, który będzie miał dużą moc, jest stworzenie wizytówki na Google Moja Firma i Google Mapy. Na wizytówce tej możemy dodać link do naszej strony, a tym samym wizytówkę powiązać ze stroną. Działanie takie jest bardzo korzystne z uwagi, iż dodajemy link do witryny w miejscu prowadzonym przez Google. Z pewnością będzie do to doskonałe pozyskanie linku zwrotnego. Dodanie linku w Google bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie naszej strony i jej wiarygodność w wynikach wyszukiwania.

Dane NAP w katalogach biznesowych

Kolejnym sposobem na pozyskanie dużej ilości back linków do naszej witryny jest umieszczenie ich w katalogach biznesowych w sieci. Umieszczać będziemy tam dane NAP naszej firmy, a przy tym link do naszej witryny. Dane NAP, czyli nazwę firmy jej adres i dane kontaktowe. W wielu takich katalogach możemy dodawać linki zwrotne, które mogą też generować dodatkowo ruch na naszą stronę.

Portale ogłoszeniowe

Innym miejscem pozyskania backlinków do strony internetowej, są portale ogłoszeniowe. Mogą one stanowić dodatkową promocję strony docelowej i często możemy umieścić tam back linki do naszego serwisu. Możemy robić to np. poprzez dodawanie ogłoszeń wraz z linkiem odsyłającym do szczegółów oferty. W ten sposób możemy dodać linki zwrotne pochodzące z różnych stron internetowych, często o wąskiej tematyce branżowej i posiadające wysoki autorytet domeny.

Viral Marketing

Ostatnim nieoczywistym, ale skutecznym sposobem pozyskiwania linków zwrotnych do naszej witryny internetowej jest viral marketing. To marketing wirusowy polegający na opublikowaniu przydatnej lub kontrowersyjnej treści, która może być szeroko komentowana i polecana między użytkownikami w sieci. Może to być śmieszny filmik, nagranie ciekawego wyczynu czy darmowy poradnik. Materiały takie mają to do siebie, iż przeważnie są polecane wirusowo. Dzięki temu nasz link do naszej witryny jest naturalnie rozpowszechniany w internecie i dzieje się to bez naszej ingerencji. To idealne rozwiązanie, gdyż linkowanie tego typu jest darmowym oraz naturalnym i skutecznym sposobem linkowania, a linki w sieci umieszczają w różnych miejscach różni użytkownicy.

Ogólne SEO