Narzędzia SEO – lista 2023

Szacowany czas czytania 7 minuty

Narzędzia SEO to świetny sposób na poznanie danych o Twojej witrynie i Twojej pozycji w rankingu. Dostarczają informacji o ogólnym stanie i powodzeniu Twojej witryny, a także identyfikują wszelkie słabości lub problemy, które mogą uniemożliwić Ci ranking. Optymalizacja SEO pod kątem wyszukiwarek to ważny i złożony element działań marketingowych online. Jednak rzeczywistość jest taka, że małe firmy najczęściej nie posiadają zasobów, które mają ich więksi konkurenci. Mimo to istnieje wiele narzędzi SEO, które są bezpłatne lub posiadają przystępny plan subskrypcji, dzięki czemu mogą stać się prawdziwym punktem zwrotnym dla firm i codziennym orężem w marketingu cyfrowym.

Narzędzia SEO - skuteczne narzędzia marketingu cyfrowego

Surfer SEO

Surfer SEO pozwala na analizę pozycji strony w SERP i porównanie z konkurencyjnymi stronami, które widnieją w wynikach wyszukiwania na podaną frazę. Surfer SEO jest też świetnym narzędziem do tworzenia i optymalizacji treści, który pozwala zaoszczędzić masę czasu i udoskonalić zawartość witryny w oparciu o dane analityczne. Surfer SEO porównuje najwyżej rankujące strony internetowe w organicznych wynikach wyszukiwania i analizuje setki różnych czynników, przedstawiając solidny raport oraz wskazówki dla optymalizacji witryny. Aplikacja oferuje różne narzędzia SEO pozwalające na szybsze i łatwiejsze optymalizowanie i tworzenie treści takie jak analiza słów kluczowych w oparciu o NLP. Dodatkowo posiada bezpośrednie integracje z WordPress, Google Docs.

Użyj m.in. do: tworzenia treści i content marketingu, analizy wyników SERP oraz jako research i planer słów kluczowych.

Narzędzie płatne

https://surferseo.com/

Surfer SEO analiza SERP

Google Search Console

Dzięki Google Search Console można mierzyć wydajność całej swojej witryny lub poszczególnych stron i identyfikować różne powstałe problemy z indeksowaniem, duplikatach treści (duplicate content) lub wydolnością, takie jak wskaźniki Google Core Web Vitals, dane strukturalne. Dodatkowo w GSC można śledzić liczbę kliknięć, wyświetleń, współczynnika kliknięć oraz na jakie słowa kluczowe rankuje witryna. GSC to niezbędne narzędzie i źródło przydatnych informacji dla specjalistów SEO, które pomaga identyfikować i niwelować problemy z wydajnością i indeksowaniem w Google.

Użyj m.in do: oceny wydajności witryny i procesu indeksowania, przeglądu na jakie słowa kluczowe rankuje witryna i jakie są podstawowe wskaźniki kliknięć, wyświetleń i CTR.

Narzędzie bezpłatne

https://search.google.com/search-console/about

Google Analytics

Google Analytics jest bezpodstawnie niezwykle przydatnym narzędziem SEO i analitycznym, z którego można uzyskać wiele cennych informacji oraz śledzić postępy działań pozycjonowania. W GA uzyskamy multum cennych danych o tym co dokładnie dzieje się w witrynie i w jaki sposób jest przeglądana przez odwiedzających użytkowników, na jakie strony wchodzą, z których stron najczęściej wychodzą. Wszystko to pozwala m.in. zidentyfikować i ocenić ewentualne występujące problemy i obszary do optymalizacji. Google Analytcis to niezwykle przydatne narzędzie dla sklepów internetowych, które umożliwia analizę i dynamikę sprzedaży oraz efektywności różnego typu kampanii marketingowych i reklamowych, w tym reklamy Google Ads. Dzięki GA możemy pozyskać informacje takie jak segmenty klientów i dane demograficzne dla sklepów internetowych.

Użyj m.in. do: analizy użytkowników i ich zachowania w witrynie, analizy sprzedaży i efektywności działań marketingowych oraz zmian na stronie.

Narzędzie bezpłatne

https://analytics.google.com

Google Analytics Panel

Ahref

Ahrefs posiada w swoim indeksie niezwykle obszerną bazę linków, które są aktualizowane codziennie. Ahrefs to idealne narzędzie do analizy słów kluczowych, linków zwrotnych i wychodzących, profilu linków oraz analizy konkurencji. Pomaga analizować konkurencyjne strony internetowe pod względem ruchu na wybrane słowa kluczowe i ocenić konkurencyjność różnych fraz kluczowych. Dzięki Ahrefs można przeanalizować potencjalne linki zwrotne do pozyskania na podstawie konkurencyjnych witryn oraz ruch na innych stronach. Ahrefs można wykorzystać do analizy słów kluczowych w wielu różnych popularnych wyszukiwarkach, m.in. YouTube, Amazon, Bing, Baidu, Yandex, dzięki czemu jest to nieocenione narzędzie SEO dla firm działających na różnych, zagranicznych rynkach. Ponadto Ahrefs jest w stanie ocenić nie tylko wolumen ruchu ale i kliknięć z uwzględnieniem procentowej dystrybucji według pozycji w SERP.

Użyj m.in. do: analizy konkurencji i słów kluczowych w różnych wyszukiwarkach, planowania działań off page SEO, np: profil linków i analiza linków zwrotnych oraz linkowanie wewnętrzne.

Narzędzie płatne

https://ahrefs.com

Screaming Frog

Screaming Frog to świetne narzędzie np. w przypadku, gdy nie mamy dostępu do Ahrefs. Scraming From możemy wykorzystać do przeprowadzania audytów on-site strony, analizy linków, przekierowań 301 i znajdywania martwych linków zwracających kod 404. W bezpłatnej wersji jesteśmy ograniczeni ilością linków, natomiast wciąż możemy przeprowadzić audyt dla mniejszych stron i uzyskać cenne informacje. W przypadku stron, które nie mają innych narzędzi do tworzenia mapy strony XML, Screaming Frog również może być bardzo użytecznym narzędziem spełniającym to zadanie.

Użyj m.in. do: analizy metadanych, title tagów i nagłówków, analizy linków zewnętrznych i wewnętrznych oraz znajdywania problemów z przekierowaniami i kodem 404.

Narzędzie płatne i bezpłatne

https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Screaming Frog audyt SEO

Ubersuggest

Ubersuggest to jedne z pierwszych ogólnodostępnych narzędzi, które zostało oparte o dane autouzupełniania wyników Google. Od tego czasu Ubersuggest został zaktualizowany i rozszerzony o nowe funkcje, umożliwiające wyszukiwania słów kluczowych z YouTube, analiza konkurencji pod kątem SEO i narzędzia filtrujące dla lepszej analizy rankingów i słów kluczowych.

Użyj m.in. do: analizy konkurencji i poszukiwania słów kluczowych.

Narzędzie płatne i bezpłatne

https://neilpatel.com/ubersuggest/

Google Moja Firma

Google Moja Firma to świetny sposób i narzędzie do wsparcia działań pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Google Moja Firma jest niezwykle praktyczne przy pozycjonowaniu lokalnym i gdy potencjalni klienci szukają firmy z fizyczną placówką. Klienci opierają się na różnych dostępnych szczegółowych informacjach dotyczących firmy i recenzjach, a takie właśnie między innymi funkcjonalności oferuje GMF, pomagając poprawić widoczność strony i zaufanie do niej. Google Moja Firma to narzędzie szczególnie przydatne do pozycjonowania lokalnego i widoczności w mapach Google, pozwala na sprecyzowanie adresu i fizycznej lokalizacji firmy oraz jej placówek, zamieszczenia informacji o produktach i ofercie, często zadawanych pytaniach. Dodatkowo umożliwia pozyskanie dodatkowego dzięki funkcjonalności „Twoje Wpisy” oraz poprawienia widoczności strony za pomocą wizytówki wyświetlającej się obok wyników wyszukania.

Użyj m.in. do: pozycjonowania lokalnego i zwiększania widoczności w wynikach wyszukiwania Google, budowaniu zaufania klientów dzięki recenzjom.

Narzędzie bezpłatne

https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

SEOquake

SEOquake to bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki (Chrome, Firefox, Safari, Opera), które pomaga uzyskać lepszy wgląd w wyniki SERP i domeny. Pozwala szybko uzyskać informacje, porównać i ocenić podstawowe informacje o ilości linków, autorytecie domeny oraz konkurencyjności słów kluczowych. Jest to też świetne narzędzie do szybkiego audytu podstron w tym nagłówków metadanych. SEOquake pomaga ocenić strukturę strony, linki wychodzące i przychodzące oraz gęstość słów kluczowych.

Narzędzie bezpłatne

Użyj m.in. do: analizy konkretnych podstron, w tym metadanych, linków i słów kluczowych, szybkiej analizy wyników SERP i domen oraz eksportu danych z SERP.

https://chrome.google.com/webstore/detail/seoquake/

Lighthouse i Google PageSpeed Insights

Lighthouse to narzędzie, które informuje i podaje praktyczne sugestie odnośnie wydajności strony, w tym jej szybkości wczytywania, UX, dostępności i ogólnej optymalizacji. Umożliwia przeprowadzenie oddzielnych testów dla urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Google PageSpeed Insights opiera się o funkcjonalności Lighthouse i również jest wartościowym narzędziem, które dostarcza różnych technicznych wskazówek pomagających poprawić i zoptymalizować stan witryny.

Użyj m.in. do: optymalizacji stron internetowych w rankingu Google.

Narzędzie bezpłatne

https://developers.google.com/web/tools/lighthouse/

developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Lighthouse Google Speed Index

Yoast SEO

Yoast to jedna z najbardziej znanych i popularnych wtyczek SEO do WordPress. W WingsBridge używamy ją do optymalizacji stron opartych o WordPress i WooCommerce. Wielu profesjonalistów SEO na całym świecie polega na wtyczce Yoast, która pomaga w pozycjonowaniu i optymalizacji contentu, metadanych oraz indeksowania strony internetowej.

Użyj m.in. do: tworzenia sitemap.xml w WordPress, optymalizacji metadanych, dodania OpenGraph i przekierowań oraz optymalizacji i budowania linkowania wewnętrznego.

Narzędzie płatne i bezpłatne

https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Analityka Internetowa Marketing Cyfrowy Ogólne SEM SEO