WordPress SEO – poradnik

Szacowany czas czytania 10 minuty

WordPress SEO czyli pozycjonowanie stron i ich optymalizacja w tym popularnym CMS wiąże się czasem z dość technicznymi zagadnieniami, niemniej jednak nie wszystkie działania SEO muszą być trudne. Część z nich można także wykonać we własnym zakresie. Samo zapoznanie się z kilkoma podstawowymi wskazówkami i ich optymalizacja w witrynie może wpłynąć pozytywnie na pozycję w rankingu Google i odwiedziny na stronie.

Nie trzeba mieć dogłębnej technicznej wiedzy, aby wdrożyć kilka z poniższych technik. Wymaga to jednak poświęcenia czasu oraz przynajmniej podstawowej znajomości tematu. Pozycjonowanie stron samemu na dłuższą metę może być czasochłonne, zwłaszcza jeśli prowadzimy swój biznes, który działa w zupełnie innej branży. Prawdopodobnie wówczas najlepiej zlecić działania specjalistom lub firmie zewnętrznej. Jednak prowadząc blog na WordPress lub gdy dopiero zaczynamy rozwijać swoją firmę, możemy część działań wprowadzić samodzielnie.

Poniżej przedstawiamy klika wskazówek SEO dla WordPress. Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz, posiadanie własnej firmowej strony internetowej przynosi szereg korzyści. A posiadając stronę internetową konieczne jest prowadzenie działań SEO lub, najlepiej równolegle do pozycjonowania, reklamowanie się (np. reklamy Google Ads), jeśli chcemy żeby strona był widoczna, odwiedzana i zarabiała. Poniższy poradnik przybliża różne zagadnienia optymalizacji WordPress pod kątem SEO w wyszukiwarkach.

Poradnik SEO WordPress

Optymalizacja on-site i off-site

Optymalizacja SEO w WordPress jest ważnym aspektem marketingu cyfrowego. Jest to wieloetapowy proces i możemy wyróżnić różne działania, które są przeprowadzane w obrębie witryny i po za nią. Działania pozycjonowania wykonywane w obrębie strony internetowej (działania SEO on-site) to np. optymalizacja treści i szybkości wczytywania. Innym rodzajem optymalizacja SEO są czynności off-site, które obejmują między innymi backlinki i obecność w mediach społecznościowych. Przeprowadzając pozycjonowanie konieczna jest analiza SEO, która pomoże nam później podjąć właściwe działania.

Domena i przekierowania

Dodanie certyfikatu SSL wpłynie pozytywnie na działanie stron internetowych. Przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo połączenia, zwłaszcza jeśli posiadamy różnego typu formularze, np. formularze logowania. SSL jest również uwzględniane w wynikach wyszukiwania przez Google i inne wyszukiwarki. Obecnie podstawowy SSL Let’s Encrypt często jest wliczony w usługę hostingu. W przypadku, gdy strona obsługuje płatności lub przelewy, jak w przypadku sklepu internetowego, SSL jest wymagany i warto rozważyć lepszy certyfikat niż podstawowy typu Let’s Encrypt.

W WordPress w celu wymuszenia połączenia szyfrowanego, możemy wykorzystać do tego wtyczkę. Powinniśmy także ustawić adres domeny w ustawieniach głównych, zmieniając http:// na https:// (“Ustawienia > Ogólne > Adres WordPressa (URL) oraz Adres witryny (URL)”). Pamiętać jednak trzeba, że zasoby, jak obrazy, które uprzednio były wgrane przez protokół http, nie zostaną automatycznie ładowane przez https. Podobnie w przypadku ręcznego wpisania adresu do przeglądarki. Konieczne jest jeszcze przekierowanie wszystkich połączeń na serwerze. Można to zrobić za pomocą wtyczki lub edytując plik .htaccess na serwerach Apache.

Do ustawienia przekierowania na połączenie szyfrowane wygodnie i bezpiecznie jest skorzystać z wtyczki, np. Really Simple SSL lub WP Force SSL.

Innym istotnym aspektem z punktu widzenia SEO jest treść kanoniczna dla domeny z www i bez-www. Powinniśmy zdecydować się na jeden z tych adresów. W przypadku przekierowania www do bez-www lub odwrotnie, często przy instalacji WordPress możemy ustawić automatycznie taką opcję. Jeśli jednak nasz hostingodawca nie posiada takiej funkcjonalności lub wprowadzamy zmiany na istniejącej stronie, możemy posiłkować się np. wtyczką Yoast i zmienić zawartość pliku .htaccess (tylko na serwerze Apache – technologię serwera możemy sprawdzić wpisując adres stron internetowych np. pod tym linkiem w sekcji “Web Servers” ). W innym artykule możesz przeczytać więcej o przekierowaniu 301.

Korzystanie z właściwych słów kluczowych

Jedną z bazowych kwestii dobrze zoptymalizowanej strony jest właściwy dobór słów kluczowych. Powinniśmy używać słów kluczowych, które faktycznie są poszukiwane przez czytelników. Treść strony to podstawowy czynnik rankujący w wynikach wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek internetowych. Treść nie jest jednak pisana dla botów indeksujących tylko dla ludzi. Wyszukiwarki co raz lepiej radzą sobie z rozumieniem i semantyką treści, przez co są w stanie wykryć nienaturalne teksty oraz techniki black-hat.

Treści muszą być pisane dla ludzi w naturalny, interesujący sposób. Chcąc przyciągnąć ruch na stronę musimy pisać o tym co ludzi interesuje i zrobić research fraz kluczowych. W tym celu dostępnych jest wiele pomocnych narzędzi SEO, np. wtyczki do przeglądarek Keyword Surfer, Ubersuggest, Keywords Everywhere.

Treści i struktura strony

Podstawowymi elementami do optymalizacji SEO są elementy strony takie jak: tytuł strony, nagłówek H1 i pozostałe nagłówki, oryginalna i wysokiej jakości treść, alt tag dla obrazów. Poprawa tych elementów i użycie w nich fraz kluczowych może znacznie wpłynąć na pozycję naszej witryny na poszczególne słowa kluczowe. Optymalizując treść podstrony powinniśmy też dodać opis meta description, który pojawią się w około 30% wyszukań. Może mieć on wpływ na współczynnik klikalności CTR, jeśli go odpowiednio zredagujemy.

Struktura strony internetowej powinna być przejrzysta i “odległość” każdej strony od strony głównej nie powinna być zbyt duża. Użytkownik powinien być wstanie w trzech kliknięciach przejść do strony głównej i odwrotnie. Zbytnie zagnieżdżanie podstron WordPress’a oraz w jakimkolwiek innym CMS jest niekorzystne.

Dodaj okruszki

Okruszki (ang. breadcrumbs) to linki będące częścią nawigacji, które pokazują zagnieżdżenie (hierarchię) i aktualną ścieżkę podstron od strony głównej, czyli gdzie się dokładnie znajdujemy w strukturze strony. Takie informacje nie zawsze możemy wyczytać z adresu URL.

Okruszki breadcrumb

Pomagają one w kategoryzacji semantyki treści i lepszej indeksacji witryny oraz zapewniają lepszy UX dla użytkowników przeglądających strony. Jest to jeden z elementów tzw. uporządkowanych danych (ang. structured data), które pomagają algorytmom wyszukiwarek lepiej zrozumieć treść. Właściwie wdrożone okruszki możemy zweryfikować w Google Search Console w zakładce elementy nawigacji.

Menu nawigacyjne w Google Search Console

Okruszki możemy dodać za pomocą wtyczki SEO – np. Breadcrumb NavXT lub wtyczka Yoast (“Wyszukiwarki > Okruszki”). Nie zawsze ich implementacja w odpowiednim miejscu może być prosta, zależy to od używanego motywu WordPress. Wiele motywów pozwala jednak na osadzenie okruszków w formie shortcode pod głównym menu nawigacyjnym.

Okruszki w Yoast SEO

Permalinki

Konfigurując WordPress najlepiej od razu ustawić format adresów URL w “Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki” na “Nazwa wpisu”. Z punktu widzenia SEO jest to najlepsze rozwiązanie w większości przypadków, pozostawiające przejrzyste adresy URL i mniej problemów w przyszłości z ewentualnym przekierowaniem.

Bezpośrednie odnośniki w WordPress

Wystarczy porównać poniższe linki, żeby zauważyć, który jest bardziej przejrzysty dla czytelnika, ale nie tylko. Łatwiej jest też zarządzać ewentualnymi, póxniejszymi zmianami w strukturze kategorii wpisów. Pozbywamy się też w ten sposób dodatkowych znaków, które wydłużają adres URL.

Permalink WordPress

Dodaj stronę do Google Search Console

Chcąc prowadzić działania SEO, zgłoś stronę w usłudze Google Search Console. Konieczna będzie weryfikacja, że jesteśmy uprawnionymi właścicielami witryny np. poprzez przesłanie pliku przez FTP lub dodanie rekordu TXT w DNS naszej domeny. Zgłoszenie do Google Search Console pomoże szybciej zaindeksować nasza domenę i podstrony. Będziemy też mogli monitorować ruch, słowa kluczowe na jakie rankuje nasza strona, zewnętrzne domeny linkujące oraz inne informacje o stanie witryny.

Mapa strony

Sitemapa XML lub mapa witryny pomaga w indeksacji informując wyszukiwarki o zawartości treści na stronie internetowej. Nasza strona zostanie zaindeksowana poprawnie bez niej, ale jej wdrożenie przyśpiesza ten proces i pomaga aktualizować informacje, gdy wprowadzamy zmiany jak dodanie nowych podstron, kategorii lub ich uśnięcie. Do sporządzenia mapy strony można wykorzystać różne wtyczki. Taką funkcjonalność ma wspominania już popularna wtyczka SEO WordPress – Yoast. Mapę wgrajmy do Search Console, żeby przyspieszyć indeksowanie witryny.

Mapa witryny w GSC

Wtyczka do cache

Szybkość ładowania strony ma znaczenie dla rankingów w wynikach wyszukiwania. Żeby przyspieszyć proces ładowania się zasobów, możemy i powinniśmy wykorzystać pamięć podręczną cache. Wtyczka do cache pomaga zredukować liczbę zapytań do serwera, liczbę plików i ich rozmiar, dzięki czemu poprawia prędkość wczytywania treści.

W WordPress mamy wiele wtyczek do wyboru, w tym do pamięci podręcznej cache. Spośród najbardziej popularnych można wymienić chociażby: W3 Total Cache lub WP Fastest Cache. Powinniśmy jednak być ostrożni z instalacją i uruchomieniem wtyczki cache, bowiem mogą one przyczynić się do nieprawidłowego działania strony wraz z uszkodzeniem WordPressa. Upewnij się wcześniej, że masz dostęp do FTP i zrób back-up swojej strony.

Optymalizacja obrazów

Optymalizuj obrazy przed przesłaniem na serwer do biblioteki mediów WordPress. Pliki należy skompresować oraz dodać właściwą nazwę pliku, najlepiej bez polskich znaków. Niektóre serwery mogą mieć problem z rozszerzonym alfabetem łacińskim. Do kompresji możemy użyć np. popularnej usługi TinyJPG. Po dodaniu obrazu najlepiej uzupełnić od razu alt tag (tekst alternatywny) w bibliotece mediów. Zostanie on automatycznie dodany na stronie, gdy będziemy dodawać obraz. Choć uzupełnienie alt tagów w bibliotece mediów, nie działa dla już wcześniej dodanych obrazów z pustym tekstem alternatywnym.

Można też skorzystać z dostępnych wtyczek do optymalizacji, jeśli wgrywamy dużo obrazów lub jeśli chcemy zoptymalizować już te wgrane. Jednak optymalizacja na serwerze zwiększa zużycie jego zasobów i dodatkowo dla bezpłatnych wtyczek mogą obowiązywać ograniczenia w ilości optymalizowanych plików.

Włącz protokół HTTP/2

Protokół HTTP/2 to nowsza wersja sieciowego protokołu komunikacyjnego HTTP/1.1 (w praktyce funkcjonuje już także protokół HTTP/3). Jego działanie zostało usprawnione względem starszej wersji i obecnie jest już obsługiwane przez wszystkie nowe przeglądarki. Przyspiesza prędkość wczytywania strony internetowej i zasobów. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój serwer obsługuje ten protokół, skontaktuj się z dostawcą hostingu.

protokół http2

Linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne jest niejednokrotnie pomijaną czynnością, tymczasem przynosi duże korzyści. Linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie pomaga odwiedzającym łatwiej znaleźć to, czego potrzebują. Pomaga również wyszukiwarkom indeksować strony poprawnie oraz kategoryzować treści, dzięki czemu można uzyskać wyższą pozycję w rankingu SERP Google oraz innych wyszukiwarek.

Podlinkuj wpisy blogowe do innych wpisów blogowych, z którymi mają ścisłe powiązania tematyczne. Powinniśmy się też upewnić, że w witrynie nie mamy osamotnionych “sierot” i wszystkie strony można łatwo odnaleźć.

Linki zwrotne

Zadbaj o linki zwrotne do domeny głównej oraz podstron. Na początek warto założyć kilka profili społecznościowych, które można względnie łatwo i szybko założyć, oraz które umożliwiają dodanie adresu URL naszej domeny. Profile tym bardziej dobrze jest założyć, jeśli planujemy dalszą obecność w mediach społecznościowych i aktywną komunikację na nich. Jakkolwiek późniejsza obecność w social media nie jest konieczna.

Spośród popularnych profili, które można założyć warto wspomnieć o Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube.

Zakładając profil na Facebooku, powinniśmy podlinkować stronę w zakładce “O mnie / O firmie”, zależnie od tego czy profil jest prywatny, czy firmowy. Jeśli zakładamy profil dla firmowej strony i zamierzamy go później używać, niezapomniany o założeniu właściwego profilu dla firmy a nie osobowego. Facebook daje dodatkowo inne możliwości – możemy np. założyć grupę i dodać link w opisie. Jeśli tworzymy wartościową treść powinniśmy też linkować z postów do odpowiednich, powiązanych tematycznie miejsc na naszej stronie.

Podobnie sytuacja wygląda przy zakładaniu profilu na Twitter. Tu również możemy dodać link do strony oraz link w opisie. W przypadku profilu YouTube, link możemy dodać w opisie o kanale oraz w opisach każdego z dodanych filmów.

Nadużywanie tej techniki jednak nie jest zalecane. Zakładanie bardzo wielu profili bez tworzenia wartościowej treści nosi znamiona spamu i może nam zaszkodzić, zwłaszcza jeśli jest to jedyny rodzaj linków do naszej strony. Należy być ostrożnym z takimi działaniami.

SEO WordPressa

Aby Twoja strona znalazła się w wynikach wyszukiwania, musi być zoptymalizowana. Kiedy zajmujesz się SEO, ważne jest, aby rozumieć czym są działania on-site i off-site oraz jak poszczególne czynności SEO wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nikt nie zna dokładnie kryteriów algorytmu Google oraz innych wyszukiwarek i jak one wpływają na ranking SERP, tym bardziej, że ulegają one zmianom. Niemniej jednak ciągłe kształcenie się w zakresie SEO jest niezbędne do prowadzenia skutecznych czynności pozycjonowania. Właściwa optymalizacja SEO dla WordPress oraz innych systemów do zarządzania treścią jest procesem ciągłym, który wymaga stałej uwagi.

By |2021-04-29T17:35:16+02:0029 kwietnia, 2021|

2 komentarze

  1. InClick 1 maja 2021 w 13:23- Odpowiedz

    Do optymalizacji obrazków lepiej używać czegoś “w locie” np. imagify lub podobnej. Samodzielne optymalizowanie obrazków nie kończy się najlepiej i wtedy tak czy siak trzeba je zmniejszać lub wrzucać poprzez wtyczki.

    • WingsBridge 11 maja 2021 w 16:04- Odpowiedz

      Oczywiście najlepszą odpowiedzą jest “to zależy”. Najlepiej dobrać optymalne rozwiązanie do sytuacji. Czy jest to kilka plików, czy setki? Czy nazwy są zoptymalizowane? Czy pliki są wgrywane jednorazowo w większej ilości czy cyklicznie? Optymalizacja “w locie” może mieć swoje ograniczenia – jeśli nie jest dokonywana w zewnętrznej chmurze, może obciążać i spowalniać stronę, bezpłatne wersje mają z reguły ograniczenia jakościowe i ilościowe. Wtyczka może też nie posiadać wbudowanej możliwości optymalizacji nazw plików. Samodzielne optymalizowanie obrazków może nie przynosić spodziewanych rezultatów, w przypadku niewystarczających umiejętności i wiedzy. Tak jak wspomnieliśmy, wszystko zależy od sytuacji i osobistych preferencji oraz wiedzy i umiejętności. Z pewnością wtyczki do optymalizacji obrazów są dobrym rozwiązaniem w niektórych sytuacjach, a w innych optymalizacja “ręczna” okaże się bardziej optymalnym podejściem.

Zostaw komentarz