Jak sprzedawać obrazy online – krótki poradnik jak sprzedawać przez internet

Szacowany czas czytania: 5 minut

W tym poście dowiesz się:

Jak sprzedawać sztukę online

Jak sprzedawać obrazy i gdzie sprzedawać obrazy w internecie to kwestie, nad którymi artyści, handlarze i kolekcjonerzy debatują od lat. Tradycyjny rynek sztuki zawsze opierał się na uznanych galeriach i prywatnych kolekcjonerach. Pokazywanie swojej pracy, jak np. obrazy, w internetowej galerii sztuki lub na sklepie ecommerce, pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych nabywców.

Platformy crowdfundingowe

Artyści coraz częściej decydują się na sprzedaż sztuki online, korzystając z nowych sposobów promocji. Jedna z dość nowych metod promocji nosi nazwę „finansowania społecznościowego” (ang. crowdfunding). Artyści mają możliwość prezentowania swojej twórczości i pozyskiwania środków na dalszy rozwój i działalność artystyczną dzięki wsparciu społeczności na zasadzie opłat subskrypcyjnych. Społeczność może wspierać twórczość artysty, w zamian uzyskując dostęp do unikalnej treści. Przykładem takiej platformy jest np. serwis Patronite.

Strona ze sklepem online

Inną formą umożliwiającą sprzedaż sztuki online jest własna strona internetowa, najlepiej z opcją e-commerce, czyli sklepu internetowego. Tworzenie sklepów internetowych dla obszaru sztuki nie jest rzadkością. Artyści posiadający własną stronę mogą prezentować i sprzedawać swoją twórczość pomijając prowizje pośredników i promując się na własnych warunkach. Sprzedaż sztuki online przybiera na popularności. Istnieje wiele dostępnych opcji, które pomogą skalować koszty takiego rozwiązania. Posiadając własną witrynę, należy mieć na uwadze, że pozyskanie ruchu będzie się wiązać z koniecznością pozycjonowania sklepu internetowego. Są różne metody pozyskiwania ruchu na stronę, ale pozycjonowanie jest najskuteczniejszą i najtrwalszą metodą w długiej perspektywie czasowej.

Platformy handlowe

Inną podstawową metodą jest wykorzystanie możliwości sprzedaży dzieł sztuki na lokalnych platformach handlowych (marketplace). Te rynki mają zazwyczaj własne zasady dotyczące sprzedaży, które mogą się różnić. Dlatego chcąc wystawiać na nich obrazy online, powinniśmy zorientować się w prowizjach, zasadzie wyłączności (zakaz wystawiania tych samych dzieł na innych platformach) i innych lokalnych zasadach opisanych w regulaminie platformy handlowej. Są one opcją, która pozwala na szybki dostęp do szerokiej publiczności, choć charakteryzuje się też większą konkurencją ze strony innych artystów, gdzie możemy „zniknąć w tłumie”. Mimo to powinny być na liście każdego artysty, dzięki niskim, wstępnym kosztom i niskiej barierze wejścia. Pośród tego typu platform można wymienić np. Allegro, Facebook Marketplace, Etsy.

Social Media

Sprzedaż obrazów przez internet i innych dzieł sztuki za pośrednictwem platform mediów społecznościowych, staje się nieodłącznym trendem naszej rzeczywistości i pokolenia. Nie każdy artysta może liczyć na to, aby jego prace były fizycznie wystawiane w galerii sztuki. Różne dostępne platformy społecznościowe umożliwiają prezentowanie każdej twórczości. Platformy takiej jak Instagram, Behance mogą stanowić krok milowy w karierze artysty i sprawić, że będzie zauważony.

Kiedy podejmiesz decyzję gdzie sprzedawać obrazy online i inne dzieła sztuki, ważne jest, aby najpierw wiedzieć, jakie są możliwości i jak sprzedawać przez internet. Właściwa kombinacja kanałów promocji, pozwoli dotrzeć do potencjalnych nabywców i zracjonalizować koszty. Artyści maja do dyspozycji paletę rozwiązań od strony internetowej z opcją bezpośredniej sprzedaży sztuki bez pośredników, po lokalne internetowe platformy handlowe oraz liczne kanały społecznościowe umożliwiające integracje ze wspomnianymi stronami. Jeśli rozważasz sprzedaż sztuki online, zrównoważone podejście i dobór metod najbardziej odpowiednich dla twojej twórczości, może pomóc ci osiągnąć sukces i dotrzeć do szerszej publiczności.

Marketing Cyfrowy Ogólne