Jak poprawić pozycje w Google – 7 sposobów

Wysoka pozycja Google to klucz, by na naszą stronę internetową trafiało więcej klientów, generujących większy obrót. Niestety poprawne pozycjonowanie strony nie zawsze jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. W tym artykule pokażemy Ci 7 sposobów na to, jak poprawić pozycję strony.

Jak poprawić pozycje w Google

1. Google Seo – czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę

Oczywiście największe znaczenie dla silników wyszukiwarki ma treść naszej strony. Jak to robić i jaki to ma wpływ na ranking strony, omówimy w kolejnym puncie. Oprócz tego, na pozycjonowanie strony w Google ogromny wpływ ma optymalizacja innych elementów – np. tytułu, meta opisu, tagów czy nawet nagłówka strony.

Właściwy dobór tytułu i meta opisu ma bardzo dużą wartość praktyczną – to właśnie one ukażą się oczom potencjalnego klienta, wpisującego w wyszukiwarkę pożądaną frazę. Interesujący opis, zwierający CTA (Call To Action – wezwanie do działania) zachęci go do zapoznania się z naszą ofertą. Są to również bardzo skuteczne narzędzia w walce o lepszą pozycję – umiejętnie wpisane słowa kluczowe pomogą ją poprawić, nie powinno być ich jednak zbyt dużo, ani nie mogą być wymienione jedno po drugim, ponieważ algorytmy są bardzo wrażliwe na takie „upychanie” słów kluczowych. Podobnie jest z tagami „title”, „description”, a także z tagami tworzonymi w ramach wykorzystywanego systemu zarządzania treścią (CMS’a) – one również mają wpływ na postrzeganie strony przez Google, dlatego warto umiejętnie z nich korzystać.

Pozycjonując stronę www warto uwzględnić rożnego typu podejście i zależnie od charakteru naszego biznesu i strony internetowej wykorzystać techniki pozycjonowania szerokiego, pozycjonowania lokalnego, czy pozycjonowania Google voice search (głosowego).

Kilka praktycznych porad:

  • fraza, na której najbardziej nam zależy, powinna być umieszczona w tytule (nie powinien on przekraczać 80 znaków),
  • meta description nie powinna przekraczać 160 znaków (w przeciwnym razie zostanie skrócona) i powinna opisywać zawartość witryny,
  • w opisie można stosować znaczniki html – pogrubienia, pochylenia, podkreślenia, etc.

2. Pozycjonowanie Google – content

Z pewnością od wielu specjalistów już słyszeliśmy, że pozycja strony w Google w dużej mierze zależna jest od jej zawartości – jakości, ilości i unikalności umieszczanych na niej artykułów. Niezależnie od profilu naszej witryny znalezione duplikaty – czy to na podstronach, czy na innych portalach – zdecydowanie obniżą pozycjonowanie strony Google. Jest to jedna z kluczowych kwestii, sprawdzanych przez silniki wyszukiwarki, na tyle istotna, że nawet odnośniki do zewnętrznych witryn zawierających powielane treści może negatywnie wpływać na naszą witrynę.

Choć mogłaby nas brać pokusa na koncentrowanie się głównie na frazach kluczowych, to nie jest to najlepsza strategia – zdecydowanie lepiej regularnie tworzyć ukierunkowane na odbiorcę treści, bogate w formy, takie jak bullety, pogrubienia, śródtytuły i akapity. Mogą to być zarówno opisy kolejnych wykonywanych przez nas projektów (tzw. case study), recenzje sprzedawanych produktów, instruktaże lub inne, praktyczne z punktu widzenia odbiorcy materiały. Nie tylko poprawią pozycjonowanie w Google strony, ale także przekonują potencjalnych klientów do naszych usług i fachowości ich wykonywania.

Praktyczne porady:

  • żadne treści na stronie nie mogą być skopiowane – ani od innych, ani z własnych podstron,
  • jeśli korzystamy z CMS’a, to należy go tak skonfigurować, by sam nie duplikował treści (np. tworząc narzędzia do sortowania, tagi czy listy),
  • strona musi być regularnie aktualizowana – najlepiej, gdy będą pojawiały się na niej nowe wpisy w równych odstępach czasowych (oczywiście autorskie).

3. Szablony responsywne

Przeglądanie na smartfonie strony przeznaczonej wyłącznie na komputery, pozbawionej mobilnej wersji, jest co najmniej uciążliwe. Nie inaczej uważa Google, dlatego od 2015 roku szablon dostosowujący się do rozdzielczości urządzenia jest brany pod uwagę dla określania pozycji strony. Nic w tym dziwnego, w końcu jak pokazują statystyki zdecydowana większość użytkowników internetu to posiadacze smartfonów[1]. Zadbanie o użytkowników mobilnych ma więc sens nie tylko ze względu na postrzeganie naszej strony przez klientów, ale również przez Google.

Garść porad:

  • na obu wersjach stron powinny znajdować się dokładnie takie same treści – mobilni użytkownicy nie powinni otrzymywać wersji okrojonej,
  • by ułatwić nam zadanie Google udostępniło test optymalizacji mobilnej, którym szybko sprawdzimy, czy strona spełnia kryteria,
  • nie należy martwić się, jeśli w wyszukiwarce mobilnej nasza strona ma inny wynik, niż w stacjonarnej wersji – to zupełnie normalne.

4. Bezpieczeństwo strony – czyli SSL

Bardzo ważnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycjonowanie stron w Google jest bezpieczeństwo. Już od 2014 roku zabezpieczenie stron protokołem SSL jest brane pod uwagę dla ustalenia ich rankingów. Od tamtego czasu nastąpiła spora zmiana w podejściu do bezpieczeństwa i posiadanie strony wczytywanej przez protokół HTTPS stało się standardem, którego nieprzestrzeganie może obniżyć postrzeganie naszej witryny w oczach klientów (ostrzeżenia ze strony przeglądarek o niezabezpieczonym połączeniu), jak i algorytmów wyszukiwarki.

Porady:

  • warto co jakiś czas weryfikować stan certyfikatu SSL – dla klientów, jak i wyszukiwarki nie ma nic gorszego, niż wyskakujące komunikaty o problemach z certyfikatem,
  • najlepiej, jeśli cała witryna, na każdym etapie zabezpieczona będzie SSL – HTML niech spokojnie odejdzie do lamusa.

5. Serwisy społecznościowe

Social media wykładniczo zwiększają swój wpływ na życie i nawyki internautów. Nie do końca wiadomo, w jaki sposób wpływają one na Google pozycjonowanie, ale prawdą jest, że każdy liczący się gracz na rynku (czyli taki, którego łatwo da się odnaleźć w wyszukiwarce) ma swoje konto w mediach społecznościowych. Oprócz samych algorytmów obecność w social mediach wywiera ogromny wpływ na potencjalnych klientów – coraz częściej działalność ich pozbawiona jest postrzegana jako „dziwna”.

Jak się za to zabrać?

  • warto mieć konta na najpopularniejszych serwisach – Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i regularnie publikować treści, najlepiej przekierowujące na nowe artykuły na stronie,
  • wszystkie profile powinny być wyraźnie oznaczone zbieżnymi danymi firmowymi,
  • konta muszą być „żywe” – inaczej nikt, nawet algorytmy nie będą chciały na nie zaglądać.

6. Szybkość i responsywność strony

Nikt nie lubi wolno ładujących się stron, również Google. Dlatego zastanawiający się jak wypozycjonować stronę w Google powinni skupić się na optymalizacji swojej strony, by działała szybko i responsywnie. Jak to zrobić? Wystarczy przejrzeć ją pod tym kątem na PageSpeed Insights, czyli narzędziu od producenta wyszukiwarki, by dowiedzieć się, co można poprawić (i jak) w celu przyspieszeniu wczytywania witryny. W wielu wypadki wystarczy jedynie dobrze poszukać w ustawieniach CMS’a, by wyłączyć zwalniające moduły lub zminimalizować HTML, CSS i JS.

Porady:

  • warto korzystać z modułu AMP, przyśpieszającego wczytywanie się stron (jeśli istnieje),
  • nie wolno zaniedbywać sprawdzania optymalizacji strony,
  • powinno się optymalizować grafiki (by nie były zbyt ciężkie).

7. Jak pozycjonować strony – dane strukturalne

Dodatkowe informacje o witrynie, pomagające w lepszym rozszyfrowaniu jej treści przez roboty to właśnie dane strukturalne. Na pewno niejednokrotnie natknęliśmy się na ich rezultaty, zauważając obrazek, czy gwiazdki z ocenami obok poszukiwanego produktu. Wprowadzenie danych strukturalnych pomaga w uzyskiwaniu lepszej Google pozycji.

O czym warto pamiętać?

  • Google wypuściło specjalne narzędzie do testowania uporządkowanych danych, warto z niego skorzystać,
  • jest kilka sposobów na wprowadzenie danych strukturalnych (JSON, RDF czy mikrodane), warto je poznać i wybrać optymalne rozwiązanie dla nas.

Jak pozycjonować strony – podsumowanie

Dobre pozycjonowanie Google jest osiągalne, w tym celu musimy pamiętać o:

1. Optymalizacji tytułów, tagów i innych znaczników,
2. Wartościowym, unikalnym i dodawanym regularnie contencie (zgodnym z Google on SEO),
3. Szablonach dopasowujących się do rozdzielczości,
4. Zadbaniu o bezpieczeństwo,
5. Mediach społecznościowych
6. Szybkości i responsywności strony,
7. Danych strukturalnych

Zamiast głowić się, jak pozycjonować stronę samemu, można skorzystać z doświadczenia jakie posiada agencja SEO, dzięki którym efekty mogą przyjść szybciej, niż oczekiwania. Do czego serdecznie zachęcamy!

[1] https://mobirank.pl/2019/02/01/raport-mobile-i-digital-na-swiecie-w-2019-roku/

Marketing Cyfrowy Ogólne SEM SEO