Jak założyć sklep internetowy – podstawy

Szacowany czas czytania 8 minuty

Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem biznesu e-commerce i założeniem sklepu internetowego, istnieje wiele dostępnych możliwości. Nie każdy jednak wie od czego zacząć lub z czym przyjdzie się zmierzyć. Tworzenie sklepów internetowych z pewnością jest wymagającym zagadnieniem. Na rynku jest bardzo wiele różnych produktów, które można sprzedawać online a także branż, nisz i rynków. Choć początkowo najlepiej rozpocząć przygodę na rodzimym rynku niż rzucać się na głęboką wodę i sprzedaż międzynarodową, z którą wiąże się wiele dodatkowych zagadnień.

Jak założyć sklep internetowy

Jednym z podstawowych i niezbędnych elementów całego procesu jest zrozumienie swoich klientów, ich potrzeb i pragnień. Innymi słowy, musisz wiedzieć, czego poszukują klienci i jakie produkty warto sprzedawać. Wiedząc co chcemy sprzedawać pomoże nam w wyborze nazwy firmy lub marki, którą chcemy kreować. Wybór nazwy dla firmy może być przyjemnym i twórczym procesem, ale jeśli brakuje nam inspiracji, możesz posiłkować się generatorem nazw dla firm. Mając wybraną nazwę możemy zarejestrować firmę. Kolejnymi istotnymi punktami będą wybór platformy e-commerce i stworzenie sklepu, organizacja sprzedaży z obsługą zamówień oraz promocja naszego sklepu internetowego.

Na pytanie jak założyć sklep internetowy może istnieć wiele odpowiedzi i dróg. Różne branże mogą charakteryzować się różną specyfiką, ale w większości z nich występują stałe punkty, które należy uwzględnić i wykonać, i które postaramy się ogólnie oraz pokrótce opisać poniżej. Oczywiście istnieją też zasadnicze różnice, jeśli planujemy otworzyć duży sklep online i dysponujemy wysokim budżetem, a mniejszą działalnością internetową, której dotyczy poniższy artykuł. Zacznijmy jednak od początku – czego potrzebuję, żeby otworzyć sklep internetowy?

Własny sklep internetowy – wybór branży

Zanim zaczniesz sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego, musisz najpierw poznać rynek i potrzeby konsumentów, aby zdecydować, jaki rodzaj produktów chcesz sprzedawać. Przeprowadzanie własnej analizy jest integralną częścią rozpoczęcia przygody ze sklepem internetowym i to niezależnie od tego, czy dopiero planujemy działalność gospodarczą, czy już posiadamy tradycyjny sklep stacjonarny, gdzie przychodzą klienci.

Nie każdy ma od razu sprecyzowany pomysł, co chce dokładnie sprzedawać. W tym przypadku możemy zrobić research dostawców i producentów na rożnego typu platformach market place i wyszukiwarce Google. Mogą być to popularne marketplace’y jak Alibaba, Global Sources lub Allbiz. Chcąc wyszukać konkretnych producentów lub hurtowych dostawców możemy też wyszukać ich bezpośrednio w wyszukiwarce internetowej, np. używając fraz “producent zegarków”, jeśli interesuje nas sprzedaż właśnie tego produktu. Jeśli zaś sami produkujemy jakieś wyroby, również przydatne będzie wcześniejsze poznanie otoczenia i rynku, na którym będziemy sprzedawać nasze produkty. Inną alternatywą są też produkty wirtualne (np. kursy, e-booki), które nie wymagają własnego magazynu.

Przeprowadzając analizę rynku powinniśmy uwzględnić naszą konkurencję i poznać konkurencyjne sklepy internetowe, które oferują takie same lub podobne produkty. Poznanie poziomu cen, oferty, rodzajów oferowanej dostawy i innych aspektów, z pewnością pomoże nam w ustaleniu własnych procedur. Nie bez znaczenia jest też poznanie nazw firm i marek konkurencji.

Dokonując przygotowań do otworzenia sklepu nie musimy tworzyć biznesplanu na kilkadziesiąt stron. Musimy jednak wiedzieć dokąd zmierzamy, czego potrzebujemy i co należy robić. Możemy posłużyć się modelem Lean Business Canvas, żeby rozpoznać kluczowe obszary naszego przyszłego biznesu. Stawiając odpowiednie pytania z pewnością przyjdą nam do głowy różne problemy i kwestie, które możemy przewidzieć i zaplanować z wyprzedzeniem.

E-commerce Lean Business Canvas

Co potrzebuję:

  • Wybór dostawcy i produktu/-ów
  • Analiza rynku i konkurencji

Wybór nazwy firmy i twojego sklepu internetowego

Wybierając nazwę dla firmy nie musi się ona pokrywać z marką, którą będziemy sprzedawać. Zakładając nieduży sklep prawdopodobnie zdecydujemy się na prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Nazwa naszej działalności może być bardziej ogólna, na wypadek, gdyby w przyszłości zmieniła ona swój charakter. Natomiast nazwa naszego brandu najlepiej, żeby była łatwa i w jakiś sposób łączyła się z naszą ofertą lub kreowała pewien określony wizerunek.

Powinniśmy dowiedzieć się podczas przeprowadzania analizy rynku czy przypadkiem taka sama nazwa lub podobna nazwa nie jest już zajęta. Nie powinniśmy kopiować nazw lub tworzyć nazw mylących lub podobnych, zwłaszcza do istniejących już dużych sklepów internetowych. Jeśli dodatkowo produkujemy jakieś wyroby i chcemy zastrzec nasza markę, możemy pomyśleć o zgłoszeniu jej jako znaku zastrzeżonego. To wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami i nie jest niezbędne do prowadzenia niewielkiej sprzedaży internetowej, choć może przynosić dodatkowe korzyści.

Co potrzebuję:

  • Oryginalna nazwa firmy (najlepiej bardzo ogólna)
  • Oryginalna nazwa marki (najlepiej prosta i budująca konkretne skojarzenia)

Rejestracja firmy

O ile możliwe jest założeniu sklepu internetowego i prowadzenie niewielkiej sprzedaży przez internet bez zarejestrowanej działalności w początkowej fazie (więcej w Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców z 30 kwietnia 2018 roku), zdecydowanie lepiej jest zarejestrować firmę. Pozwoli to nie tylko na uruchomienie internetowych płatności oraz dostaw przesyłek, które usprawnią obsługę sklepu online, ale i ułatwi to rozmowy w sprawie dostaw towaru lub ich próbek.

Obecnie firmę można założyć w miarę szybko i elektronicznie. Konieczne będzie uzyskanie wpisu do CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej), czyli rejestru firm prowadzących działalność w Polsce. W tym momencie należy także zdecydować czy zgłosić firmę jako płatnika VAT, jeśli chcemy rozliczać się w ten sposób z US oraz musimy zgłosić się do ZUS (występują tu różne regulacje, o których można przeczytać na stronie biznes.gov.pl). Po zarejestrowaniu działalności potrzebne będzie konto bankowe dla firmy.

Co potrzebuję:

  • Wpis do CEDiG
  • Firmowe konto bankowe
  • Zgłoszenie do ZUS

Strona twojego sklepu

Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego i platformę e-commerce mamy bardzo wiele możliwości. Na początku powinniśmy jednak rozważyć niskie i stabilne koszty oraz łatwość obsługi panelu sklepu, żeby nie sprawiało ono problemów w przyszłości. Prostota obsługi jest jednym z atutów WooCoommerce, dlatego wybór tej platformy e-commerce jest jednym z lepszych i rozsądnych wyborów, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Chcąc założyć własny sklep internetowy najpierw powinniśmy wybrać nazwę domeny oraz dostawcę hostingu.

Po zakupie domeny i przekierowaniu jej na wybrany hosting, możemy przystąpić do zaprojektowania sklepu. Zależnie od naszych umiejętności technicznych i znajomości zagadnień takich jak pozycjonowanie sklepów, możesz podjąć się samodzielnie tego zadania lub zlecić to specjalistom. Bez specjalistycznej wiedzy informatycznej zadanie to może być trudne i czasochłonne, dlatego rozsądne jest wynajęcie ekspertów od tworzenia sklepów internetowych. Zwróćmy uwagę na wygląd sklepu na urządzeniach mobilnych. Obecnie zakupy i złożenie zamówienia w sklepie internetowym na urządzeniach przenośnych staje się popularną i powszechną formą zakupów i może pomóc nam w pozyskaniu dodatkowych klientów.

Tworząc sklep internetowy niezbędne jest przygotowanie dobrze zoptymalizowanych opisów produktów, a także unikalnych treści dla pozostałych stron oraz zdjęć produktów. Zdjęcia towaru niejednokrotnie możemy pobrać od producenta, ale nigdy nie wykorzystujmy tych samych opisów produktów, co producent! Posiadając firmę możemy zintegrować płatności elektroniczne oraz podpisać umowę z firmami kurierskimi na dostawę naszych produktów.

Żeby tego dokonać musimy najpierw przygotować regulamin sklepu internetowego i zasady dostawy, zwrotów oraz reklamacji. Jeśli nie jesteśmy pewni jak takie dokumenty powinny wyglądać, pomoże nam wcześniejsza analiza konkurencji. Dobrym pomysłem jest też skonsultowanie się z radcą prawnym lub prawnikiem wykwalifikowanym w tworzeniu takich dokumentów i z obeznaniem w prawach konsumenta.

Co potrzebuję:

  • Domena i hosting
  • Projekt i wdrożenie sklepu internetowego
  • Regulamin sklepu i zasady dostawy
  • Unikalne opisy produktów, zdjęcia i teksty na stronę
  • Umowy z operatorami płatności internetowych i kurierem

Marketing w sklepie internetowym

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się nierozdzielnie z jego promocją, dzięki której potencjalny klient będzie wiedział o jego istnieniu. Do dyspozycji mamy bardzo wiele narzędzi i kanałów. Żeby wybrać te kluczowe dla nas, możemy spojrzeć na działania konkurencji. Z pewnością powinniśmy już od początku myśleć długofalowo o pozycjonowaniu sklepu. Dobrze przygotowane opisy produktów i tekstów do sklepu, które powstały podczas etapu tworzenia sklepu z pewnością są dobrym startem. Działania marketingowe powinny obejmować content marketing i regularne tworzenie wysokiej jakości treści w różnych kanał komunikacji.

Zależnie od branży możemy wybrać kanały social media, które będą odpowiednie dla naszego rynku i produktów i gdzie możemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Inny profil klientów możemy znaleźć na Facebooku a inny na Instagramie i przede wszystkim inaczej wygląda komunikacja na tych platformach. Jeśli mamy wystarczająco dużo czasu i umiejętności, powinniśmy aktywnie udzielać się w mediach społecznościowych lub w innym przypadku wspomóc się usługami z zewnątrz.

Dodatkowo nasze produkty możemy dodać do usług Google Shopping i Katalog Produktów Facebooka (Facebook Product Catalog), które dodatkowo pomogą nam w promocji naszej oferty. Warto rozważyć też suplementarną sprzedaż na platformach takich jak Allegro i Amazon, który na początku 2021 zadebiutował w Polsce. Promocję możemy także realizować za pomocą reklamy Google Ads w wyszukiwarce. Dodatkowo możemy pomyśleć o stworzeniu kampanii z udziałem influencerów, np. rozdając produkty w zamian za recenzje i linki zwrotne oraz kupony rabatowe dla ich czytelników, które zachęca do dokonania zakupu w naszym sklepie internetowym.

Co potrzebuję:

  • Pozycjonowanie sklepów internetowych – back linki, regularne treści na bloga, właściwa optymalizacja nagłówków, treści.
  • Media społecznościowe – wybór odpowiedniego kanału i działań marketingowych
  • Suplementarna sprzedaż na innych platformach (opcjonalnie)
  • Reklamy Google Ads w wyszukiwarce (opcjonalnie)

Założenie sklepu internetowego – podsumowanie

Uruchomienie sklepu internetowego może być naprawdę świetnym pomysłem, ale jak każdy biznes wymaga poświęcenia i wytrwałości. Będzie wiele wyzwań, z którymi przyjdzie się zmierzyć, dlatego rozpoczynając biznes online warto być zawczasu na nie przygotowanym. Niemniej jednak sprzedaż za pomocą internetu może być głównym źródłem zarobku lub dodatkowym projektem przynoszącym zyski. Sklep online może być idealnym uzupełnieniem sklepu stacjonarnego lub całkowicie niezależnym, cyfrowym podmiotem, gdzie wszystkie transakcje są realizowane elektronicznie na stronie sklepu bez fizycznej placówki. Powyższe krótkie przybliżenie tematu z całą pewnością nie wyczerpuje wielu zagadnień. Jednak mamy nadzieję, że dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczynają rozważania na temat własnego sklepu internetowego, udało się na początek uzyskać kilka cennych wskazówek.

By |2021-07-21T16:46:31+02:0014 kwietnia, 2021|

Zostaw komentarz