Co to jest marketing internetowy (digital marketing)

Marketing internetowy (ang. digital marketing) – chyba o niewielu sposobach na zwiększenie swojej sprzedaży słyszymy równie często. Nierzadko słyszymy doświadczenia osób, którym taka inwestycja pomogła osiągnąć sprzedażowy sukces. Czym zatem jest e-marketing? Dlaczego jego popularność stale rośnie? Jakie korzyści może przynieść twojemu biznesowi?

co to jest marketing internetowy reklama w internecie wingsbridge

Reklama w internecie, marketing definicje

Online marketing to jeden z działów marketingu jako takiego, dlatego warto przypomnieć i jego definicję. Zdefiniujmy więc najpierw marketing – co to jest? Najkrótsza jego definicja to „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk„. Ważne jest więc, żeby nie tyle podstępnie przymusić klienta do dokonania zakupu, z którego nie do końca będzie zadowolony, lecz aby w systematyczny i zaplanowany sposób spełniać jego potrzeby, budując z nim trwałą relację. Z tej uwagi działania marketingowe to znacznie więcej niż nachalna reklama, również z uwagi na fakt, że niesie za sobą znacznie bardziej dalekosiężne cele. By można było mówić o skutecznych działaniach marketingowych, muszą one spełniać 3 podstawowe założenia:

  • być zorientowane na nabywcę – jest to najważniejsza i podstawowa zasada (zawiera w sobie m.in. ich profilowanie, określenie rynku i pozycjonowanie produktu lub usługi w ich świadomości,
  • integrację podejmowanych w tym celu planów,
  • osiąganie zysków – najbardziej oddalony w czasie cel.

Mając to na uwadze, możemy przybliżyć sobie marketing w internecie. Jego rola w ogólnym marketingu stale rośnie i już dzisiaj można założyć, że jest on najważniejszą i najszybciej rosnącą jego gałęzią. Nic w tym dziwnego – wszak już dzisiaj znaczna część aktywności ludzi przeniosła się do sieci i raczej niewiele wskazuje, by ten stan miał ulegać zmianom. W sieci znacznie potężniejsze są również narzędzia marketingu, pozwalające na trafniejszą analizę potencjalnych klientów i dokładniejsze profilowanie oferowanej usługi czy produktu. Jakie cele najczęściej stawia sobie marketing online? M.in. są to:

  • zwiększenie widoczności i rozpoznawalności firmy w internecie,
  • wzrost sprzedaży,
  • pozyskanie nowych kontaktów – inaczej nazywanych leadami, chodzi o przykuwanie uwagi osób, które potencjalnie mogą stać się klientami,
  • zdobywanie nowych klientów,
  • zbudowanie trwałej relacji z klientami, prowadzącej do przywiązania ich do naszej marki.

Marketing internetowy – co wchodzi w jego skład?

Z racji na ogromną dynamikę rynku internetowego i powstawanie coraz to nowych kanałów komunikacji z klientami, niezbędna jest stała analiza sytuacji rynkowej i dostosowywanie podejmowanych kroków do aktualnej sytuacji. Internet marketing, czy też digital marketing wykorzystuje w tym celu między innymi:

  • pozycjonowanie stron internetowych i optymalizację słów kluczowych – pozwala to na wyświetlanie jej wyżej w wynikach wyszukiwania (niewiele osób szuka w sieci dalej niż pierwszych kilka wyników),
  • content marketing – czyli regularne tworzenie treści dotyczących branży, w której się działa i dzielenie się nimi z potencjalnymi klientami. Jest bardzo dobrym sposobem na budowanie trwałych relacji z klientami (przykuwa uwagę i pozwala wykazać się profesjonalizmem w jego oczach),
  • storytelling – dosyć nowa gałąź marketingu, określana jako marketing narracyjny[2]. Pozwala w bardzo łagodny sposób, w formie opowieści, zaistnieć w świadomości klienta. Jedno z najskuteczniejszych ostatnio działań marketingowych ostatnich lat,
  • marketing społecznościowy – rola serwisów społecznościowych jest nie do przecenienia. Facebook, Instagram czy Twitter są coraz częściej jednym z podstawowych kanałów komunikacji z klientami. Umiejętny marketer online jest w stanie nie tylko idealnie sprofilować grupę odbiorców, ale również, działając zakulisowo wpłynąć na rozpoznawalność marki, budując jej wizerunek u klientów.
  • blogerzy i videoblogerzy – rosnąca coraz bardziej grupa tzw. influencerów staje się synonimem słów reklama, internet i marketing. Dobór do współpracy odpowiednich osób (np. zajmujących się naszą branżą albo współdzielących nasze wartości) może bardzo pozytywnie wpłynąć na postrzeganie firmy czy usługi.

Digital Marketing – czy zawsze skuteczny?

Pojęcie marketingu internetowego jest bardzo szerokie i mieszczą się w nim zarówno działania obliczone na chwilowe, lecz szybkie rezultaty, jak i na dobrze zaplanowaną i pieczołowicie realizowaną strategię. Jest to narzędzie, które może, choć nie musi przynosić dobre rezultaty – czego dowodem są powszechne w naszym kraju blokery reklam, wskazujące na zmęczenie klientów treściami reklamowymi. Według niektórych źródeł nawet 77% Polaków blokuje reklamy [1].

Z drugiej strony, odpowiednio dobrana agencja marketingu internetowego, stojąca za podejmowanymi działaniami to jest to, czego obok wysokiej dbałości o klienta, jakości oferowanego produktu i odpowiedniej ceny potrzebujemy, by nasza działalność wyraźnie przyspieszyła. Nawet jeśli udaje nam się odnosić sukcesy, stale musimy pamiętać o ulepszeniach i wyciąganiu wniosków z posiadanych statystyk – marketing strony internetowej wymaga ciągłej adaptacji do aktualnych trendów. Niezależnie czy jest to marketing w gastronomii, branży finansowej, budowlanej lub innej, środowisko i otoczenie okołobiznesowe są dynamiczne i ulegają zmianom.

Marketing internetowy – jak zrobić to dobrze?

czym jest marketing internetowy

W zasadzie większość firm i osób za nie odpowiedzialnych musi wybierać pomiędzy dwiema opcjami – albo samodzielnie nauczą się podejmować działania marketingowe, stale rozszerzając swoją wiedzę i starając się być na bieżąco z trendami, albo znaleźć odpowiednią agencję marketingową. W tym pierwszym przypadku polecamy nasz blog marketing, z którego dowiesz się m.in. o tym, jak pisać firmowego bloga, jak korzystać z Google Ads do rozreklamowania strony, czy jakie korzyści daje profesjonalna strona internetowa. Znajdziesz tam również definicje często spotykanych pojęć, takich jak SEO, SEM, GETM3, konwersja i jak obliczyć współczynnik konwersji.

Jeśli zdecydujesz się na powierzenie tego zadania specjalistom, to zachęcamy cię, nie tylko byś prześledził nasz blog marketingowy, ale również zwrócił uwagę na oferowane usługi w ramach WingsBridge agencja interaktywna Warszawa, w której znajdziesz kompleksową obsługę, wliczając w to:

Digital Marketing – korzyści i podsumowanie

Skupienie się na marketingu w internecie może przynieść wiele korzyści. Pozwala na nieograniczoną (ani miejscem przebywania, ani czasowo) komunikację z klientami, lepsze definiowanie ich potrzeb i dopasowanie do nich swoich działań. Daje również ogromne możliwości w zakresie kreowania pozytywnego wizerunku marki w oczach klientów, personalizacji kanałów komunikacji z nimi i oceny zasadności podejmowanych działań (świetne narzędzia analityczne), a to wszystko przy zachowaniu racjonalnych i łatwych do opanowania wydatków.

Wspomniana już najkrótsza definicja marketingu to „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk” i właśnie ona trafnie podsumowuje sedno podejmowanych działań:

  1. Budowanie trwałych relacji z klientami, dzięki dostarczaniu im tego, czego naprawdę potrzebują.
  2. Kreowanie pozytywnego wizerunku marki.
  3. Pozyskiwanie nowych kontaktów (leadów), którzy z czasem mogą przekształcić się w klientów (konwersja).
  4. Optymalizacja i analiza podejmowanych działań.
  5. Lepsza interakcja z klientami.

Dzięki wykorzystaniu internetu mamy do ten więcej narzędzi niż kiedykolwiek. Odpowiednio wykorzystane mogą okazać się trampoliną do sukcesu dla prowadzonej działalności, jednak zbyt nachalny i skupiony na krótkotrwałych rezultatach może zszargać opinię na długo. Dlatego tak ważne jest planowanie i korzystanie z pomocy specjalistów.

[1]https://www.silesiasem.pl/stosowanie-adblockow-w-blokowaniu-reklam-w-polsce-wyniki-badania

[2]https://yoast.com/what-is-storytelling-and-why-should-you-use-it/

Marketing Cyfrowy Ogólne